Het belang van akoestiek

Het belang van akoestiek

Naar mijn mening is de tijd en moeite die we aan de akoestiek toekennen bijna nul. Maar akoestiek is een onvermijdelijk en integraal onderdeel van ons leven!
Met deze verklaring bedoel ik niet alleen naar muziek luisteren en films kijken, maar over het algemeen elke alledaagse situatie. Ongetwijfeld maakt  de menselijke stem deel van de akoestiek uit, ook als er maar weinig mensen aan denken. Denk eraan we bijna overal omringd zijn door geluiden, omdat we niet in een stil en “doof”wereld leven!

De meeste mensen hebben het fenomeen bijvoorbeeld op een centrale locatie al ervaren: theater, kantoor, hotel, pub, auditorium, nachtclub etc. waar door het luide publiek een gesprek uitvoeren, elkaar verstaan moelijk is. In dit geval kunnen we het belang van akoestiek onderkennen!

Het belang van

Zou iedereen doof kunnen zijn?

Nou, het is niet omdat iedereen doof is of graag schreeuwt, maar omdat de akoestiek van de kamer slecht is.
De laatste tijd is dit onderwerp serieuzer aangepakt, zelfs bij het ontwerp van gebouwen bijvoorbeeld. Er zijn gebieden in Nederland waar akoestisch ontwerp van nieuwe gebouwen verplicht is.
Weinigen zijn in zo’n goed ontworpen akoestische omgeving geweest. Als je maar één keer zo’n kamer binnenkwam, kon je ervaren hoe veel meer ontspannen, comfortabel de sfeer op zo’n plek is! Waar de menselijke stem natuurlijkerwijs klinkt, waar de externe geluidsbronnen je oren geen pijn doen, of het nu gaat om film, achtergrondgeluid of zelfs meer mensen die praten. Het heeft een zeer grote impact op je comfort, een akoestisch professionele en professioneel ontworpen kamer.
Daarom is akoestiek een zeer belangrijk onderdeel van de ontwerpers!

Wat is akoestiek?

Akoestiek is op zichzelf een complexe discipline. Het behandelt trillingen, geluidsvoortplanting in lucht en materialen.

Een van de belangrijkste takken van akoestiek is ruimteakoestiek. Het behandelt geluiden in gebouwen, hallen en elke binnenruimte, en mogelijk infiltrerende geluiden en allerlei vervormingen. Deze vervorming kan een verzwakking van het geluid of een vermindering van de daar geproduceerde echo omvatten.

Ruimteakoestiek beheer:

Er zijn basistechnieken voor akoestische ruimtebehandeling. Deze technieken zijn in hoge mate afhankelijk van het gebruik, de grootte en de functie van de kamer. Elke kamer heeft een andere akoestische behandeling nodig. In een theater zetten bijvoorbeeld verlaagde plafonds en muren zich trechtervormig uit naar kijkers en richten daardoor het geluid naar buiten. Een voorbeeld is een akoestische wolk die in totaal andere omstandigheden werkt. Het doel van een akoestische wolk is het absorberen en verspreiden van geluid, dat sterk afhankelijk is van materiaalgebruik.

Soorten materiaalgebruik:

Als het gaat om de akoestische wolk, kunnen we praten over een verscheidenheid aan materialen. Of je nu zachter materiaal gebruikt of hard vilt of geluidabsorberend katoen in akoestische panelen, het gaat allemaal over geluidsabsorptie. Geluidsabsorptie vermindert de echo aanzienlijk. Het vermindert tevens de nagalmtijd van de kamer.

 In de volgende ruimtes worden zee meestal gebruikt:
  1. Studio akoestiek
  2. Kantoorakoestiek
  3. Ruimte-akoestiek
  4. Bioscoopakoestiek
  5. Hifi-akoestiek

Hardere materialen in akoestiek:

U kunt op de meeste plaatsen gebruiken bijvoorbeeld:

  • Houten akoestische panelen
  • Akoestische roosters
  • Geluidswerende plafondwolken
  • Optioneel geperforeerde geperste akoestische roosters van metaal en kunststof.
  • Dit soort materialen zijn niet alleen verantwoordelijk voor echo-reductie, maar kunnen ook het geluid aanzienlijk afleiden, verspreiden en regelen.

Waarom is het nodig om geluid te verspreiden?

Art akoestische diffusers 

Omdat het niet altijd ideaal is dat geluid door akoestische of geluidsabsorberende panelen wordt geabsorbeerd.

Om een ​​theater als voorbeeld te nemen, zouden niet veel mensen de voorstelling verstaan als het geluid op het podium al was geabsorbeerd. Daarom moet het, in plaats van geabsorbeerd te worden, naar buiten, naar de kijkers gericht worden. Zodra het geluid is uitgebreid, wordt het verder omcirkeld met akoestische diffusors ingebouwd in het plafond en zijwanden.

Denk aan een studio waar geluidsabsorptie meer aanwezig is als het om akoestiek gaat. Eén van de belangrijkste rollen van de studio is het bereiken van een gelijkmatiger geluid. Dit kunnen we alleen bereiken met gecombineerde materialen!

Wat zijn deze materialen?

  1. Basstraps (voor het absorberen van basgeluiden)
  2. Breedband akoestische panelen voor hoge midden- en lage basabsorptie
  3. Akoestische membranen die alleen de basfrequenties dempen. Het is wel frequentie-afhankelijk
  4. Zodra we de soepele overdracht van geluid hebben benaderd, komen de akoestische diffusers.

In de studioakoestiek spelen diffusors, die reflectiepunten en in dit geval de verspreiding van geluid bestrijken, een sleutelrol.

acoustic diffuser reflexion points

Wat zou er gebeuren als we deze punten niet behandelen?

Ongelijk fasevertragingsgeluid. Als gevolg hiervan zal het geluid niet duidelijk zijn!

Het geluid dat binnen een seconde herhaaldelijk heen en weer stuitert, kan een vervelende echo veroorzaken. Zelfs als de kamer de referentiegalm heeft bereikt.

Neem het laatste voorbeeld:

Hifi kamerakoestiek!

Een van de belangrijke rollen van een hifi-ruimte is de hoogwaardige audiofeedback. Het bereiken van een geluid waarvan de musicus droomde en in de studio gespeeld werd. Dit is het geluid waar elke hifi-fan van  droomt en probeert te benaderen. Dit is natuurlijk erg moeilijk te bereiken. Akoestiek is hier niet meer voldoende. Er zijn meer standpunten resp. nodige accesoires bij het creëren van een high-end geluid:

  • akoestiek
  • versterker
  • luidsprekers
  • speler
  • dac
  • kabels
  • staat
  • kegels
  • annexatie
  • enz.

Veel audio liefhebbers zijn geobsedeerd door manisch upgraden van bovenstaande componenten. Echter, ze bereiken nooit hun einddoel, omdat ze één belangrijk aspect over het hoofd zien.

Waarom is dat?

Omdat ze in bijna alle gevallen een slechte akoestiek hebben. Daarom wisselen ze de accesoires en verwachten ze dan een beter resultaat. Maar na het eerste enthousiasme blijken ze weer slachtoffer te zijn van de niet perfecte akoestiek.

Dus als ze voor het eerst met akoestiek zouden beginnen, zouden ze zo’n probleem niet hebben.

Hifi kamerakoestiek, is zo anders dan ‘gewone’ kamerakoestiek. Eén van de belangrijkste aspecten hiervan is het op kaart brengen van de ruimte en 3D-geluid. Dit kan niet zonder akoestische panelen bereikt worden. De locatie van de akoestische panelen is erg belangrijk voor Hifi-akoestiek. Als je bijvoorbeeld een geluidsabsorberend paneel op de verkeerde plek tussen de speakers plaatst, dan dood je het podium. Er zal ook geen ruimte achter de luidspreker zijn. Als je de reflectiepunten achter de speakers overslaat, speelt de muziek ook in één vlak langs de speakers. Daarom is het belangrijk om het gladde akoestische paneel en de akoestische diffusor te plaatsen. Als men de bas probeert te absorberen, begin je altijd in de hoek. Denk hier aan alle kamers, maar vooral aan de hifi-kamer!

Ideale akoestiek voor een hifi-kamer:

Ik zou kunnen zeggen dat zoiets niet bestaat.

Waarom?

Omdat elke kamer anders is en elke kamer een andere maat heeft, ook nog van verschillende materialen gemaakt.

In elk geval, er is een algemene vuistregel:
Het belangrijkste is om een ​​hoekelement in de hoeken, met een houten membraan, volledig tegen het plafond te plaatsen.

QRD diffuser en diffuser paneel (2)-akoestiek

Waarom naar het plafond?

Zoals ik hierboven schreef, laten we proberen de nagalmtijd in de hoeken te minimaliseren. Verminder dus de diepte om meer functie te geven aan de zijwanden. Zeker als het om een woonkamer gaat en er nauwelijks akoestische panelen in de kamer zijn.

Als we verder kijken en er is voldoende ruimte voor, laten we dan achter de luidspreker beginnen. Achter de luidsprekers is het raadzaam om een grote, zware akoestische diffusor te gebruiken.

Bijv .: QRD-diffuser

Dan kan er een gedeelte zijn tussen de luidspreker en de luisteraar. Laten we proberen dit met een spiegel te bekijken. Als je de luidspreker in de spiegel kunt zien, moet je op die positie nog een diffuser plaatsen.

Het is de moeite waard om hulp te vragen bij deze operatie. Als een kast of ladekast in de weg zit, gebruik dan een kleinere akoestische diffusor op orenhoogte.

Bijv .: piramide akoestische diffuser

Interessante mogelijkheden ook achter de luisteraar.
Als u vanwege de locatie dicht bij de muur zit, gebruik dan een akoestisch frontpaneel:

Akoestisch paneel met diffusorpatronen in rooster
Akoestisch paneel met diffusorpatronen in rooster

Als we meer ruimte hebben, moeten we daar een diffuser plaatsen. Hoe groter het oppervlak, hoe beter. Het volgende primaire reflectiepunt zou het plafond moeten zijn. Het plafond biedt in de meeste gevallen meer voordelen dan welk paneel dan ook. Hoewel vrijwel niemand van het werk op plafond houdt, maar het is het waard.

Gebruik voor plafond een breedband akoestisch paneel of diffusor frontpaneel:

Omdat er geen meubels aan het plafond hangen, is er veel bas en echo. Dit kun je het gemakkelijkst met geluidsabsorberende panelen tegengaan.

Berekening van de locatie van het plafondpaneel:

Neem het punt tussen de luidsprekers en de luisteraar. Trek praktisch een denkbeeldige lijn tussen het midden van de luidsprekers en je oren. De positionering van het paneel ligt in het midden van deze afstand. Dit is hoe je het middenpunt van het akoestische paneel kunt bepalen. Dat punt moet je natuurlijk op het plafond markeren. Als de akoestische panelen aan het plafond worden geplaatst, hoeven ze ook niet in een driehoek te zitten.

Een van de belangrijkste onderdelen van de akoestiek zijn de reflectiepunten

reflectie van kamerakoestiek-akoestiek
reflectie van kamerakoestiek

Als we ons bij het primaire reflectiepunt bevinden, kunnen we de secundaire reflectiepunten bepalen.

Wat zijn de primaire en secundaire reflectiepunten?

Primaire reflectie wordt genoemd wanneer het geluid dat uit de luidspreker komt na één reflectie onze oren bereikt.

Alternatieve secundaire reflectie is wanneer het geluid van de luidsprekeroor bereikt na 2 weerkaatsingen of het geluid van een verre luidspreker wordt weerkaatst.

Het is raadzaam om een geluidsabsorberend paneel op een secundair reflectiepunt te plaatsen. In dit geval is het de moeite waard om op de oren te vertrouwen als u geen meetmicrofoon hebt. Omdat een goede balans hier erg belangrijk is, is materiaalkeuze cruciaal. De combinatie van een akoestisch paneel van het frontpaneel van een diffuser en een geluidsabsorberend paneel, kunt u de ruimte niet overdempen. Zoals ik in het begin al schreef, is dit natuurlijk niet voor elke kamer ideaal, maar meestal zijn dit de basispunten en de akoestische panelen die de moeite waard zijn en gebruikt moeten worden.

Geschreven door Róbert Polgár

K.I.

 

 

Similar Posts