Kamerakoestiek

De beroemdste guerrillacommandant ter wereld is Che Guevara. Hij is bekend voor veel mensen van zijn karakteristieke portret met zijn pet met een rode ster op. Hier in Europa is de uitdrukking “guerilla” eerder partijdig gebruikelijk, dankzij de verhalen over de glorieuze daden van de heroïsche Sovjet-partizanen.

kamerakoestiek

Ik weet niet echt hoe dicht Che Guevara tijdens zijn leven bij de akoestische demping van de kamer – of bij de muziek – kwam, maar ik moet bekennen dat ik de bovenstaande foto gewoon had gefotoshopt. We kunnen de exacte definitie van het woord ‘guerrilla’ ook op internet vinden, maar tegenwoordig gebruiken we dit woord ook voor een ander fenomeen.

Zoals de guerrillatuiniers die de stad jungle, onder dekking van de duisternis, met bloemen en planten vullen met behulp van hun eigen simplistische methoden. We kunnen deze methode ook toepassen voor het elimineren van onze akoestische kamerproblemen. Ik bedoel hiermee natuurlijk niet dat we veel bloemen in de studio moeten planten.

Degenen die niet weten wanneer ze akoestische demping nodig hebben, wat het is, en waarvoor het een oplossing biedt, lees dit eerst:

We kunnen kamerakoestiek vanuit een  theoretische en een praktische kant benaderen.

Om een goed resultaat te bereiken hebben we ze allebei nodig, maar ze sluiten elkaar niet uit. Guerrilla akoestiek geeft de voorkeur aan een praktische aanpak, maar we kunnen ook over de theoretische achtergronden lezen in het volgende artikel.

Wat u absoluut van de theorie zou moeten weten

kamerakoestiek

We kunnen het ruimteakoestiek-probleem praktisch van twee kanten benaderen:

lage frequentie (“bas”) geluiden en midden/hoge frequenties. In kleine ruimtes worden de geluiden onder 300 Hz beschouwd als lage frequenties, in deze gevallen veroorzaken de staande golven het probleem. We beschouwen de geluiden boven 300 Hz als midde /hoge frequenties, in deze gevallen vormen de reflecties het probleem. Kortom, we kunnen afstellen dat we in een kleine kamer het geluid van de luidsprekers boven 300 Hz horen, en het geluid van de kamer onder dit niveau.

We kunnen de middelste/hoge frequenties beschouwen als energieën die zich in een rechte lijn voortplanten, zoals het licht dat door het oppervlak greflecteerd wordt, zonder het te penetreren. In het geval van lage frequenties is de golfbenadering meer geschikt.

kamerakoestiek

  1. De volgende aspecten van geluid zijn belangrijk:
  2. deeltjessnelheid en geluidsdruk
  3. geluidsdruk
  4. deeltjessnelheid
  5. grootte van de kamer

Het geluid is eigenlijk de beweging van de luchtdeeltjes die een druk op ons trommelvlies tot gevolg hebben.

Wanneer het geluid zich verspreidt, bewegen de deeltjes vrij in de lucht als zogenaamde longitudinale golven. Wanneer een geluidsgolf een hard oppervlak raakt dat akoestisch ondoordringbaar is (muur), krimpen de deeltjes, vertragen en stoppen ze, en brengen hun energie over op de muur.

Het oppervlak zal tot op zekere hoogte worden vervormd en wanneer het zijn oorspronkelijke vorm terugkrijgt, geeft het de resterende energie terug aan de deeltjes en stroomt de golf opnieuw in de tegenovergestelde richting, met andere woorden: het wordt gereflecteerd.

De deeltjes bewegen niet echt in de verspreidingsrichting van de golf, ze nemen alleen zijn beweging over (zie geanimeerde afbeelding). Wanneer ze een oppervlak raken, creëren ze druk op het oppervlak en de condensatie van de deeltjes verhoogt ook de luchtdruk.

Op figuur -zie pagina 2- kunt u zien hoe de snelheid van de deeltjes en de waarde van de geluidsdruk verandert in de kamer zelf. Vanwege de staande golven kan de druk niet alleen langs de muren constant zijn, maar ook op 1/2 en 1/4 van de kamergrootte, afhankelijk van de frequentie.

 

 

Waarom is dit allemaal belangrijk te weten?

Omdat we op basis daarvan de absorberende akoestische panelen in twee groepen kunnen verdelen. Een daarvan transformeert de kinetische energie van de deeltjes in thermische energie, d.w.z. het vertraagt ze; de andere transformeert de druk in kinetische energie en vervolgens thermische energie.

Daarom is een akoestisch paneel dat volgens een vertragingsprincipe werkt, volledig ineffectief waar de deeltjes niet meer of langzaam bewegen (d.w.z. langs de wanden). En de eenheden die de druk transformeren, zijn niet effectief wanneer er weinig of geen geluidsdruk is (d.w.z. ver van de muren).


We kunnen de hoge/middenfrequenties behandelen met dempingspanelen van voldoende dikte, die de akoestische energie absorberen en vertragen, maar de lage frequenties alleen met de panelen die de druk absorberen (zogennaamde bass traps) effectief behandelen .

Wat is guerrilla Kamerakoestiek?

Dat betekent het volgende in het kort :

Terwijl we in onze studio naar muziek (of geluiden) gaan luisteren, maakt een daarvoor gevraagde andere persoon veranderingen in de studio en we observeren het effect van deze veranderingen op het geluid. Als we vinden dat de muziek evenwichtiger, gedetailleerder en begrijpelijker is geworden, is de zekere verandering nuttig en het waard om te bewaren. Als we het tegenovergestelde hiervan horen, was het een ongewenste verandering die moet vermeden worden.

Dit is een kamer die onjuist wordt behandeld.

Methoden in een notendop

Als een voorlopige samenvatting, hierbij een eenvoudige methode waarmee we de akoestiek van de kamer gemakkelijk kunnen aanpassen:

Wat is guerrilla Kamerakoestiek

  • De gevraagde persoon houdt een groot (en indien mogelijk dik) kussen in zijn/haar hand en beweegt het langzaam langs de muren van de kamer, voornamelijk op orenhoogte van de luisteraar en in de hoeken. U hoort de wijziging onmiddellijk.
  • Dikke gordijnen en tapijten of zachte (lig)stoelen kunnen de situatie alleen maar verergeren omdat deze alleen de hoge frequenties dempen.
  • U kunt een kussen op uw bureau of op het mengpaneel voor u leggen om de vervormingen als gevolg van het kamfiltereffect te testen.
  • Boeken zijn gemaakt van papier en dat is van hout afkomstig. Hun soortelijk gewicht is 0,7-1,2 g/cm3, wat behoorlijk is, dus ze dempen de snelheid van de laagfrequente geluidsgolven goed.
  • Daarom kan er quasi een bass traps van worden gemaakt. Het is de moeite waard om ze vooral in de hoeken of voor de voor- en achterwanden te plaatsen. Ook handig om een luchtspleet van 10-20 cm tussen de muur en de vochtpanelen achter te laten. Gebruik de guerrilla-methode ook voor het bepalen van de optimale positionering.

Als u de juiste positie vindt, markeert u deze om een geschikte paneel te plaatsen of het verplaatste item daar te laten.

Natuurlijk gebruiken we deze methode voornamelijk voor het verbeteren van de akoestiek van een al bestaande kamer en in dit geval kunnen we alleen over compromissen spreken. Als u een kamer met een perfecte akoestiek wilt hebben, moet deze een kamer zijn die speciaal voor studiodoeleinden is ontworpen en gebouwd, en de wetenschappelijke benadering is zelfs in de planningsfase nuttig.

Sensatie – Kamerakoestiek

Aangezien wij ‘partizanen’ geen serieuze meetapparatuur hebben, moeten we vooral in onze oren vertrouwen. (Of bel Perfect Acoustic https://perfectacoustic.nl/acoustic-measurement/) Helaas is dit niet echt een goede zaak omdat ons gehoor zeer subjectief is .

Onze emotionele toestand, vermoeidheid en de akoestische omstandigheden die we vóór de test hebben ervaren, hebben grote invloed op ons gehoor. Bovendien past ons gehoor zich gemakkelijk aan de omstandigheden aan. Je kunt het gemakkelijk testen als je bijvoorbeeld de lage frequentie met 6dB op de EQ van je bestaande reproductieapparaat verlaagt, dan luister je een tijdje naar de muziek met deze instelling, b.v. gedurende 10-20 minuten.

Na 20 minuten voelt u de mindere bas niet, maar als u de EQ herstelt naar 0 dB, zult u de verandering onmiddellijk voelen. Natuurlijk kunt u hetzelfde doen met de hoge frequenties.

(Dit is onder andere de reden waarom het de moeite waard is om tijdens het mixen naar referentiemuziek te luisteren en elk uur een rusttijd van minstens 10 minuten te hebben.) Om dit fenomeen te elimineren, is het de moeite waard om methoden toe te passen waarmee u de compensatie kunt uitsluiten- vermogen van je hersenen.

Dit is een kamer die onjuist wordt behandeld.
Dit is een kamer die onjuist werd behandeld.

Microfoons nemen de frequenties in alle gevallen objectief en constant waar.

U kunt elke noodzakelijke meting uitvoeren met de gratis Room EQ Wizard-software, er is alleen een meetmicrofoon nodig. Als u automatische correctiesoftware nodig hebt, kunt u veel op internet vinden, de meest populaire is het IK Multimedia ARC-2-systeem. Gratis oplossing is de MathAudio Room EQ VST / AU en Foobar2000 plug-in. Gratis download hier: http://mathaudio.com/

Laten we de details bekijken

De luisterruimte van uw thuisstudio vergemakkelijkt uw taak al, omdat u niet overal in de kamer perfect geluid hoeft te hebben. Het is voldoende om goed geluid te krijgen op de plaats waar u zit terwijl u mixt. Dat heft de last van je schouders op omdat het veel makkelijker zal zijn.

kamerakoestiek

Neem als eerste stap waar, wat u over de juiste positionering van monitoren hebt geleerd en installeer ze daar waar deze optimaal zijn.

Dit is essentieel voor het luisteren naar muziek van hoge kwaliteit.

Hoewel de meningen verschillen, is het gepast om de luidsprekers van de omgeving los te maken met een soort trillingsabsorberende oplossing. EEN granieten plaat als voet is hiervoor zeer geschikt. Plaats de meubels, tapijten en gordijnen indien mogelijk symmetrisch verdeeld in de rechter- en linkerzijde om schade aan het stereobeeld te voorkomen. (Het heeft geen zin om akoestische problemen in een lege ruimte te behandelen gezien deze na de inrichting veranderen).

Je kunt daarvoor ook de guerrilla-methode gebruiken.

Als de kamer een harde vloer heeft, is het zeker erg handig om als eerste stap een tapijt onder je bureau en stoel te leggen. Houd de ramen en deuren ondertussen gesloten omdat ze extra ruimte geven aan de kamer, waardoor de akoestiek aanzienlijk beïnvloed wordt.

Als uw kamer erg klein is (2×2 of kleiner) en deur(en) heeft die symmetrisch ten opzichte van de kamer zijn geplaatst, kunt u proberen de deuren open te houden om zo de akoeschtische ruimte te vergroten, wat zeker gunstig is om een goede akoestiek te bereiken.

Als u overweegt betere resultaten te behalen met gesloten deuren, moet u deze alleen gesloten houden wanneer u belangrijke mixbeslissingen neemt. Hez mooie uiterlijk van de studio moet het minst belangrijke aspect zijn voor een goede geluidstechnicus.

Demping van de reflecties

 

 

reflectie van kamerakoestiek

Omdat ons doel om alleen de geluidsgolven uit de luidspreker te horen (groene pijlen) is, is het eerste en belangrijkste element van het verbeteren van de ruimteakoestiek het voorkomen van vroege reflecties en echo’s (rode pijlen aan de linkerkant).

In het geval van een thuisstudio kunnen we hiervoor hun demping overwegen, we kunnen hiermee uitstekende resultaten bereiken. Je kunt op de foto zien dat het dempende materiaal dat op het juiste punt is geplaatst (gele rechthoek op de rechterwand) de indirecte geluidsgolven absorbeert en niet wordt gereflecteerd in de richting van onze oren. (Althans niet in dezelfde mate)

Primaire reflecties komen niet alleen van de zijwanden maar van elk oppervlakte.

Als bijvoorbeeld de zijwand verder is dan het plafond, komen de voortijdige echo’s eerder daar vandaan. Natuurlijk moeten ze ook gedempt worden, maar omdat het directionele gehoor horizontaal beter is dan verticaal, dempen we eerst de reflecties aan de rechter- en linkerkant.

Vroege reflecties komen ook van ons bureau en van de mengplank omdat deze het dichtst bij ons en bij de luidsprekers zijn geplaatst. We kunnen deze alleen voorkomen door het meubilair en de apparaten op de juiste manier te plaatsen.

Het heeft geen zin om alle gereflecteerde geluiden volledig te absorberen, omdat we een zogenaamde anechoïsche kamer bereiken die niet geschikt is voor het luisteren naar muziekopnames. U kunt de meetmethode en de waarde van de standaard nagalmtijd (RT60) berekenen uit de grootte van de kamer.
Natuurlijk moeten we voor beide zijden de demping toepassen, op de foto hierboven wordt deze alleen aan de rechterkant geplaatst om het verschil aan te tonen.

Poreuze absorberende materialen:

De akoestische problemen op midden/hoge frequenties behoren tot de reflecties – zoals we al weten – dus moeten we de snelheid hier verminderen. We kunnen dit beheren door de deeltjes om te leiden naar een manier waarop ze het grootste aantal muren raken zonder dat ze van richting veranderen.

Er bestaan buisvormige voorwerpen waar ze doorheen moeten. Zo zullen de deeltjes, als we het geluid door een dergelijk materiaal leiden, tussen de vezels van het materiaal bewegen en de vezels continu raken, hun kinetische energie verliezen, vertragen en stoppen.

Algemeen geluidsabsorberend vermogen van het akoestische schuim met open cellen

10 cm dik, direct aan een harde muur gemonteerd Effectief bij frequenties boven 600Hz
5 cm dik gemonteerd direct aan een harde muur Effectief bij frequenties boven 1000Hz

De geluidsabsorberende panelen, gemaakt door Perfect Acoustic, zijn aanzienlijk effectiever in het verslaan van de lage frequenties dan de door andere producenten aangeboden lichtspecifieke gewichtsproducten.  Bijvoorbeeld, een paneel van 10 cm, uitgerust met akoestische wol en geplaatst op 10 cm van de muur, is bijna gelijk aan het dempende effect van een akoestisch paneel van 20 cm direct aan de muur gemonteerd.

Het is nuttig om te weten dat de dichtheid van het voeringsmateriaal niet alleen zijn absorberende maar ook zijn reflecterende vermogen bepaalt.

De zware en dichte materialen (70-90 kg/m3) absorberen de lagere frequenties goed, maar kunnen de hogere frequenties weerkaatsen. Dat is de reden waarom schuim, piepschuim xps, etc. niet in staat zijn om lage frequenties te dempen.

Het absorberend vermogen bij materialen die dichter zijn dan 48 k /m3 neemt af naar de hoge frequenties.

Het is belangrijk om te weten dat het schuim, het gordijn, het tapijt, enz. en de van dunne, poreuze materialen gemaakte akoestische panelen  geen bass traps zijn, omdat veel dikker, dus zwaarder voeringmateriaal voor hen nodig is, wat in kleine ruimtes niet praktisch is.

Verder is het belangrijk om te weten dat hoewel dit akoestische isolatiematerialen zijn, kan het geluid dat de kamer verlaat of binnenkomt, niet aanzienlijk verminderd worden door het gebruik ervan. Ze zijn alleen in staat om de hoeveelheid gereflecteerd geluid te verminderen, daarom moeten we een andere oplossing toepassen als we een akoestisch geïsoleerde kamer willen creëren, b.v. voor ongestoorde opnames.

ruimteakoestiekontwerp met akoestische absorbers
ruimteakoestiekontwerp met akoestische absorbers

Ik wil geen dempingsunit bouwen of kopen …

Helaas moeten we accepteren dat de slechte akoestische omgeving de muziek doodt.

Het primaire reflectiepunt vinden:

Het is praktisch om de akoestische panelen op standaards te plaatsen, zodat we ze gemakkelijker binnen de studio kunnen verplaatsen als we op zoek zijn naar hun optimale positie met onze guerrilla-methode. Akoestische panelen die op voeten staan, zijn vooral praktisch in thuisstudio’s waar de kamer niet alleen als opnamestudio functioneert.

Vind het primaire reflectiepunt
Vind het primaire reflectiepunt

We kunnen het primaire reflectiepunt met deze link berekenen, maar we kunnen het gemakkelijk zelf bepalen. Pas een van de populaire guerrilla-methoden toe, de spiegeltruc!
Ga voor de juiste gepositioneerde en geïnstalleerde luidsprekers in de gewenste luisterpositie zitten om aan de top van de gelijkbenige driehoek te staan die uit de luidsprekers en uw hoofd bestaat.
De gevraagde  andere ‘partizaan’ plaatst een spiegel tegen de muur in de hoogte van de luidspreker en begint langzaam naar je toe te lopen, met de spiegel in de hand die hij/zij continu op de muur laat glijden.

Het moment dat u de luidspreker in de spiegel waarneemt, is de positie van de primaire reflectie. Dit geldt voor beide luidsprekers.

Vind het primaire reflectiepunt
Vind het primaire reflectiepunt

Markeer dit punt en plaats daar een middelgroot absorberend paneel. 1x1m is meer dan genoeg, we hebben geen langere afstand nodig. Als u een kleinere ruimte heeft, moet het midden van het paneel zich op hetzelfde niveau bevinden als uw oren en samenvallen met het gemarkeerde punt. Breng hetzelfde aan voor de muur aan de andere kant!
Je kunt dit proces op video bekijken in Studio Rescue van RODE Microphones.

kamerakoestiekreflexie (2)

Vroege echo’s kunnen niet alleen afkomstig zijn van de zijwanden, maar ook van de achterwand en het plafond

Naast de primaire reflecties op de zijmuur moet je ook het gedeelte van het plafond boven je hoofd van absorptie materiaal voorzien. Daarvoor kunt u dezelfde oplossing gebruiken als voor de zijwand.

Kortom, u plaatst het dempingspaneel halverwege tussen de luidspreker en uw luisterpositie aan het plafond. Als uw paneel niet groot genoeg is, moet u het kleinere paneel verplaatsen naar het punt waar het beste klinkt, met behulp van de guerrilla-methode.

Zoals in het geval van zijwandpanelen, geldt hier ook dat u het niet rechtstreeks aan het plafond moet bevestigen, maar een luchtspleet van 10-20 cm tussen de dempende panelen en het plafond moet laten. Als u een dempingspaneel van 20 cm of dikker aan het plafond bevestigt, is het raadzaam om het diagonaal in de hoek te installeren, omdat u hierdoor ook de lagere frequenties enigszins kunt verminderen. Zorg ervoor dat de units die aan het plafond zijn geïnstalleerd, goed worden bevestigd om te voorkomen dat ze op uw hoofd of op de apparatuur vallen!

Volg dezelfde bekende methoden ook op de achterwand.

Als er slechts een beperkt aantal dempende panelen beschikbaar is, installeer het dan in lijn met de luidsprekers op het niveau van orenhoogte aan zowel de rechter- als de linkerzijde. Als u voldoende aantal panelen heeft, kunt u zelfs de hele achterwand bedekken.
Pas op dat u niet alle muren in de kamer voor 100% akoestisch bedekt, omdat u dan een kamer krijgt met een saai, doosachtig geluid.

Installeer alleen het aantal dempende panelen dat de defecten vermindert! Als het te dof klinkt, probeer dan de dempingseenheden asymmetrisch aan de tegenoverliggende muren te plaatsen. Dat betekent dat als er aan één zijde een dempingspaneel is, er geen aan de andere zijde wordt geplaatst, daar tegenover! Gebruik daarom liever panelen met een kleiner oppervlak.

 Akoestische diffusers 

Pyramid acoustic diffuser (3)
Pyramid akoestische diffuser (3)

Naast de absorptie van geluidsgolven is het andere mogelijke element dat de akoestiek verbetert de zogenaamde akoestische diffuser. Het absorbeert niet maar verspreidt de verpletterende sterke geluidsgolven in verschillende kleinere eenheden zwakker. We gebruiken ze vooral als we de illusie van een grotere kamer willen geven dan onze kamer in de werelijkheid is.

Deze onjuiste verstrooiing bestaat in alle gemiddelde thuisstudio’s, dus denk niet dat een onjuist geplande en gemeten akoestische diffuser wonderen zal doen als hij daar geïnstalleerd wordt!
Het is goed om te weten dat een echte diffuser zijn werk alleen goed kan uitvoeren – dat wil zeggen om een ​​echte diffuser-ruimte te creëren – als aan alle volgende voorwaarden is voldaan vóór de installatie:

 

  • Lineaire frequentierespons (+/- 2dB verschil)
  • De nagalmtijd is bijna hetzelfde in de gehele bandbreedte
  • De nagalmtijd is hetzelfde in elk deel van de kamer
  • Reflecties zijn hetzelfde in elk deel van de kamer

De 99,9% van de gemiddelde huiskamers voldoen alleen aan deze criteria na het installeren van akoestische demping van de juiste hoeveelheid en kwaliteit.

K.I.

 

Similar Posts