Als u een probleem met vertalen ziet, meld dit dan.

Hallo, mijn naam is Róbert Polgár, ik ben de eigenaar en akoestische expert van Perfect Acoustic.

Meestal neem je per e-mail of telefoon contact met me op vanwege verschillende problemen waarvoor ik een oplossing probeer te vinden. Ik deel enkele van de leerzame en interessante gevallen hier.

Soms leiden de eenvoudigste oplossingen die de klant niet eens heeft beschouwd tot het bereiken van langdurige aandoeningen.

Onlangs was ik uitgenodigd in een dergelijke studio waar ze niet in staat waren om kwaliteitsgeluiden te veroorzaken, zelfs na een aantal jaren van lijden aan verschillende elektronische vervangingen (versterker, dac, luidsprekers, kabels, enz.) En het onnodig plaatsen van verschillende soorten akoestische elementen op verkeerde plaatsen .

Het merendeel van de klachten ging over de basgeluiden die eigenlijk misten, maar het zoemde en gromde echter. Dus ik kon geen nuttige adviezen geven, zelfs niet via hulp op afstand. Daarom hebben we een afspraak gemaakt voor akoestische meting.

Het begin van akoestische metingen:

Allereerst had ik de gebruikelijke foto’s nodig, waarbij ik alle kanten van de kamer meet. Dan moet ik de exacte afmetingen van de kamer weten, de materialen en soorten muren. Ik vraag deze gegevens meestal aan iedereen, maar ik heb geen exacte cijfers nodig, een brede omlijning is voldoende (bijv .: rechterwand is gipsplaat met onderliggend absorberend materiaal. Plafond is gemaakt van beton, balk, piepschuim, enz.).

Planning van de akoestische metingen vooraf:

Nadat ik deze gegevens heb ontvangen, begin ik de huidige akoestische defecten en de staat van de kamer te berekenen met behulp van de gegevens. Ik schat het type, de grootte en het materiaal van de akoestische panelen die ik nodig heb voor de akoestische meting.

Inpakken:

Deze parameters zijn belangrijk voor mij om te weten, omdat ik dienovereenkomstig moet beslissen wat in de gegeven ruimte en vooral in de vrachtwagen past.

Het is belangrijk om te weten of de klant een speciaal verzoek heeft. Hij / zij zou bijvoorbeeld graag willen horen hoe een verzonken diffusor of een frontpaneel van de diffusor in zijn / haar huis klinkt, enz. Dit zijn belangrijke informatie om ervoor te zorgen dat alle akoestische panelen zeker beschikbaar zijn in de vrachtwagen, praktisch voorbereid. Daarom zijn de vooraf gegeven meetgegevens erg nuttig.

Aankomst op de locatie

Na aankomst op de locatie voer ik eerst de akoestische meting uit.
Na het meten van de kamer, plaats ik de apparatuur namelijk de laptop, de microfoon, standaards, kabels en een gekalibreerde KRK V8 luidspreker op referentieniveau.

Ik ben dol op deze luidspreker. Het is zeer gedetailleerd dynamisch en creëert een mooie ruimte in de kamer. Ik gebruik het als de meetcurves om welke reden dan ook niet regelen. In dergelijke gevallen implementeer ik het en in de meeste gevallen kunnen we ontdekken wat er aan de hand is. Dit kan het defect, de vervorming of misschien de traagheid van de gegeven apparatuur of luidspreker zijn. Dergelijke traagheid komt vaak voor. In dergelijke gevallen zijn de lage frequenties constant in de lucht omdat de luidspreker niet snel genoeg tot de volgende bas kan kalmeren, daarom zal er een constant zoemen in de lage frequenties.

Ik identificeer de problemen ook op het gehoor met een set testmuziek. Dit is mijn favoriete muziek ontwikkeld voor het testen van de bas:

Als u een zoemende, grommende bas hoort terwijl u naar muziek luistert, betekent dit dat de galm in de kamer niet snel genoeg kan kalmeren onder 200Hz en daarom hoort u een continu gegrom. Het andere probleem dat in deze gevallen kan worden opgemerkt als er geen drum is met de juiste dynamiek. Alleen een halfslachtige troep is te horen. In zo’n geval is er een enorme dip onder 150Hz. Het ergste geval is wanneer deze twee paren.

Metingen:

De lengte van de kamer is 5m, de breedte is 2,7m en de hoogte is 2,7m.
Ik zag na de eerste meting de volgende curven:

Akoestische metingen

Op het pictogram hierboven zien we een nagalmtijd van RT60.
Wat is nagalmtijd:
http://www.kislexikon.hu/utozengesi_ido.html
Op basis van zijn afmetingen zou deze studio een gemiddelde nagalmtijd van 0,3s moeten hebben.

Gelukkig verbaasde dat me niet, want bij het zien van foto’s zaten er veel schuim op de muur, daarom vroeg ik ze om ze uit te doen als het mogelijk was. Dus vond ik een pas geschilderde kamer met lege muren. De geluidsdrukwaarden betekenden eerder een groter probleem:

Verbetering van de akoestiek

Hierboven ziet u een SPL-geluidsdrukcurve. Dit geluid wordt niet alleen geproduceerd door de kamer, maar ook door de geluidsdruk vanuit de luidspreker.

Als je goed kijkt, verdwijnen de lage frequenties tussen 90Hz en 40Hz.

Dit komt door het gebrek aan akoestische behandeling, de positie van de luidspreker en de stoel, de grootte van de kamer en de constructie.

Ik begin meestal met de luidspreker en de zitpositie om de lelijke dips en pieken waterpas te stellen. Maar in dit geval heb ik dat niet gedaan, omdat het volledig onnodig zou zijn geweest omdat zo’n grote galm enorme reflecties en staande golven veroorzaakt, dus de helft van de afwijkingen zou daar het gevolg van kunnen zijn.

De volgende stap is het inpakken.

Gelukkig parkeerde ik dicht bij de ingang, dus het duurde niet lang – slechts een paar minuten – om 10 breedband akoestische panelen, lederen membraan, dubbel lederen membraan en houten membraan akoestische panelen in te nemen en te plaatsen met de hulp van de eigenaar voor de eerste metingen.

U hoeft zich geen zorgen te maken over het uiterlijk of het ontwerp. In dergelijke evenementen plaatsen of leunen we snel de akoestische panelen waar we kunnen.

Ik heb met opzet hoekeenheden niet naar deze kamer gebracht omdat ik ze niet goed had kunnen plaatsen vanwege het ontwerp en de grootte van de kamer. Daarom gebruikte ik kruislings dubbel lederen en houten membraanpanelen, wat erg goed bleek te zijn, zoals we kunnen zien bij de volgende meting:
Voor de behandeling:

Verbetering van de akoestiek

acoustics measurement before treatment

Na 10 panelen:

Verbetering van de akoestiek

acoustic reverberation time

Hier hebben we het materiaalgebruik een beetje aangepast. De instelling van de meest lineaire nagalmtijd is erg belangrijk, daarom gebruikte ik meer imitatie van leermembraan en als akoestische panelen met diffuser.

Ik gebruikte 3 dubbele imitatie van akoestische panelen van leermembraan, 4 normale imitatie van akoestische panelen van leermembraan, 4 klassieke akoestische panelen met breedband en 2 absorberende panelen met diffuser.
Het resultaat:

Akoestische  na behandelingJe kunt zien dat we hier een nagalm van 0,3s hebben weten te bereiken.

Daarna volgde het duwen en instellen van de luidspreker.

Die tijd stond ik voor een probleem waarvan ik dacht dat ik het niet kon oplossen. De geluidsdruk verbeterde namelijk maar niet voldoende. Het duwen van de luisteraarpositie en de luidsprekers volgde, maar het verdomde bereik tussen 90Hz en 40Hz veranderde niet.

Daarom kwam ik op het idee om de luidspreker- en luisterpositie met 10 graden te roteren, wat een ongebruikelijke manier is.

Dat betekent niet dat we de hele kamer draaien, alleen de volledige draaitafel samen met de stoelen om zijn eigen as. Zo haalden we de zitpositie uit zijn theoretisch perfecte positie, die zich op 35% van de kamer bevindt en we plaatsten hem 60 cm voor de muur en we brachten de luidsprekers naar het midden van de kamer en het bleek de beste zijn met 38%.

Ik zag de meetresultaten met enige opluchting toen we erin slaagden de impasse te doorbreken waarvan ik dacht dat ik het niet kon oplossen. Natuurlijk was het verre van perfect.

Na dat duwen, verwijderen van panelen en meten volgde opnieuw, maar het veranderde niet echt veel.

Het is waar dat wanneer we een paneel in een nabijheidspunt plaatsen, b.v. tussen de luidspreker en de muur, veroorzaakt het een stijging van enkele decibel van de bas. Op deze manier 3-4dB verhogen op de dip.

Op de en ik slaagde erin om het grootste probleem te ontdekken, namelijk de hoogte van de luidspreker. Zoals u kunt zien, zat de luidspreker op de verhoging van de tafel. Het produceerde op dat punt vreselijke geluiden. We hebben het op de tafel vastgelegd met de volgende resultaten:

Voor de behandeling:

Akoestiek reparatie

In het midden van de behandeling, na het draaien van de tafel:In het midden van de behandeling, na het draaien van de tafel

Na de behandeling met luidspreker op tafel:

akoestische  geluidsdrukwaarde

Het was een enorme opluchting om dit eindresultaat te zien.

De eindresultaten waren zeer goed in vergelijking met de eerste stappen.

In dit stadium luister ik weer in mijn testmuziek en het is leuk om de dynamiek van de drums te horen zonder de zoemende bas die mijn trommelvliezen scheurt of het nummer Allan Tylor – Wheel of Fortune waarbij ik de ruimte vul met zijn dynamische bas en mid- bas orgel terwijl alle kleine details van het gitaargeluid op de achtergrond kunnen worden opgemerkt.

The final step is packing.

Ik was bang dat ik het basistarief van twee uur zou overschrijden, maar gelukkig waren we er na het inpakken heel dicht bij.
Kortom, een studio van die grootte kan worden beheerd met in totaal 19 akoestische panelen om aan het einde uitstekende referentiewaarden te bereiken.
Bedankt voor het langskomen.

Ik beloof dat de volgende niet zo lang zal zijn (of misschien :))

Categorieën: Blog