Als u een probleem met vertalen ziet, meld dit dan.

kamer is meer gedempt

Allereerst, wat is meer dan dempend !?


De nagalmtijd wordt voor elke kamer bepaald en het is niet raadzaam om deze te overschrijden of te veel te bevochtigen. We kunnen dit nagalmtijdinterval bepalen met de berekening van m3 lucht, zoals in een theater, bioscoop, studio of gewoon in een woonkamer (die ook als muziekkamer fungeert). In de akoestiek wordt een ruimte als te gedempt beschouwd als de gegeven nagalmtijd zodanig afneemt dat we een quasi-echoloze kamer krijgen. We hebben misschien alleen de weerspiegeling van de hogere frequenties meer gedempt, waardoor de hoge tonen en ook ons gevoel voor ruimte volledig zijn gedood.

Wat zijn de symptomen van een te vochtige ruimte?

  1. Aanzienlijke beperking van het ruimtegevoel.
  2. De hoge frequenties sterven te snel af.
  3. Verzachting van de middles.
  4. Stopzetting van de luchtigheid van de menselijke stem.
  5. De lage frequenties puffen en worden levenloos.
  6. De muziek omringt je niet, het klinkt alleen aan de voorkant in één vlak en niet in 3D.
  7. De hoge frequenties kunnen dempen, maar de bassen drukken nog meer op je oor omdat ze niet zijn gedempt.
  8. Dit soort overmatige demping is gemakkelijk te identificeren.
    Je hoeft alleen maar naar het meubilair van een kamer te kijken en misschien het type en de staat van de muren te controleren. In de meeste gevallen leidde de vele verkeerde informatie tot het doden van de kamer.

Wat zijn deze misvattingen of misstanden van internet?


Eén type hiervan: de onbedoelde misstanden, de informatie ontvangen van incompetente mensen of forums. Omdat mensen elkaars valse adviezen herhalen, is de mondelinge traditie ingebed in het publieke bewustzijn als een voor de hand liggende waarheid.

Overweeg enkele voorbeelden van misvatting:

We moeten tapijten op de muur leggen om de bas weg te halen.
Dit is een van de slechtste methoden, want een tapijt kan de wetfrequenties niet “verwerken”, maar hoe meer het de hogere frequenties aankan. Op deze manier hebben we de frequenties al meer dan 1000 Hz gedempt.
De andere vreselijke oplossing is gordijn in de hele breedte of lengte van de kamer. Met deze methode bereiken we hetzelfde resultaat als met de methode “tapijten aan de muur”.

We moeten gordijnen gebruiken waar ramen zijn. Maar als het mogelijk is, moeten we ze in de grootte van het raam gebruiken en we moeten ze alleen voor het raam plaatsen om de reflectie van het glas enigszins te dempen. Maar in tegenstelling tot de misvatting van de posters – je hebt namelijk alleen een enorm dik gordijn en een enorm tapijt nodig en de akoestiek is voltooid – moet je veel meer en meer complexe materialen gebruiken.

Als u nog steeds tapijt gebruikt, gebruik het dan niet in de hele ruimte. Plaats het indien mogelijk alleen op het oppervlak tussen de zitpositie en de luidsprekers. Op deze manier laten we een beetje surround-geluid voor de kamer.

Het andere grote probleem is behang. In het bijzonder het dikke schuimbehang, de wollen chip en het smeerbare behang. Deze materialen dempen de frequenties aanzienlijk boven 2000Hz. Als we ze gebruiken voor een enorm oppervlak – in het hele gebied van de kamer – onderdrukken we deze geluiden daarbij.

Soms overdrijft de eigenaar het en plaatst te veel panelen in de kamer en heeft geen idee wat waar moet worden geplaatst.

Overweeg een voorbeeld:

Onlangs werd mij telefonisch gevraagd om een kamer van 4x4m te komen bekijken die exclusief was ontworpen als een hifi-kamer die akoestisch was behandeld, maar om een of andere reden niet klonk zoals ze wilden.
We waren het erover eens dat ik alleen met de door hem gebruikte materialen kon werken, wat geen gemakkelijke taak was.
Na de eerste meting ontving ik het volgende resultaat:
Het toont de nagalmtijd van de RT60. Een ruimte van deze grootte moet ongeveer tussen 0,3 en 0,4 liggen.

kamer is meer gedempt
kamer is meer gedempt

In deze kamer zijn 25 akoestische panelen overal geplaatst, behalve waar ze hadden moeten worden geplaatst. Zoals we kunnen zien, is de kamer al meer dan bevochtigd boven 120Hz. Maar het is niet in balans met de lage frequenties. Theoretisch mag de wetfrequentie de hoge frequenties niet met 125% overschrijden, omdat de geluidsbalans wordt verbroken.

Laten we eens kijken wat we kunnen bereiken met 15 akoestische panelen die op de juiste plaats worden aangebracht. De andere panelen werden uit de kamer gehaald.

kamer akoestische behandeling

Zoals we kunnen zien, kan de nagalmtijd van de kamer mooi worden aangepast, die constant tussen 0,3 en 0,4 ligt.
Natuurlijk hield het doffe geluid op, de ruimte opende en de lage frequenties onderdrukken de hoge frequenties niet meer.
Ik zou veel vergelijkbare voorbeelden kunnen noemen, maar het zou te saai zijn. 🙂

Opzettelijke misleiding:

Helaas veroorzaakt dit soort misleiding meer schade aan de klant dan een van de bovengenoemde factoren, omdat het niet alleen de akoestiek vernietigt, maar ook onze portemonnee leegt.

Dit zijn bijvoorbeeld:

“Akoestisch” schuim
“Akoestisch” piepschuim
“Acoustic” XPS
“Akoestisch” behang en een soortgelijk materiaal van enkele millimeters
en de lijst gaat maar door.

Deze producten als materiaal zijn niet geschikt om het geluid in het gehele frequentiebereik te dempen of om het geluid te verstrooien. Daardoor wordt de geluidsbalans van de kamer vernietigd. Ze zijn geschikt voor het dempen van geluiden boven gemiddeld 600Hz en 1000Hz.

Ze zijn echter zeer geschikt voor dat doel. Het enige probleem is dat de muzikale geluiden of de menselijke stem veel lager kunnen gaan dan dat bereik. Bijgevolg zullen de oneffenheden van het geluid verloren gaan en zullen ze neigen naar de lage frequenties. Omdat hij / zij echter vooral de lage frequenties wil dempen, bereikt hij / zij met deze producten precies het tegenovergestelde.

Natuurlijk is de cliënt blij na de eerste keer luisteren, want als hij / zij klapt, zal de kamer niet zo veel piepen. Het enige probleem is dat klappen klinkt rond 1000Hz.

Om lage frequenties samen met hoge frequenties te dempen, moeten we een hoog soortelijk, dicht, vezelachtig materiaal gebruiken. We moeten ten minste 90 kg / m3 absorberend materiaal gebruiken om minder hoge frequenties te absorberen dan middelste frequenties.

Waarom zouden we dat zo doen, omdat ook de hoge frequenties moeten worden gedempt?

Akoestische metingen
Akoestische metingen


We hoeven ons niet echt druk te maken over hoge frequenties, want als we de lage frequenties beginnen te behandelen, zullen ook de hoge frequenties erbij betrokken zijn. Bijna alles dempt de hoge frequenties en het is veel gemakkelijker dan de lage frequenties te dempen. Dat komt door de zeer korte geluidsgolven. Als we een gemiddelde woonkamer meten, kunnen we zien hoe alleen het meubilair en de objecten in de kamer deze dempen:

Hier zien we een gemiddelde woonkamer van 40m2.
Als u goed kijkt, wijkt dit aanzienlijk af van de gemiddelde nagalmtijd van 0,4-0,5s. Het meubilair en de zachte objecten erin hebben echter al veel gedempt in de hogere frequenties, waardoor de ongebalanceerde geluiden worden gecreëerd.

Nogmaals, een mooi voorbeeld van een kamer met schuim:


In het volgende diagram zal ik je de galm laten zien van een studio vol schuim, terwijl de eigenaar beweert dat de studio al is behandeld, maar de audio-inhoud die in zijn kamer is opgenomen, klinkt nog steeds anders dan in de studio van zijn vriend. Ik moet hieraan toevoegen dat we het hebben over een kelder omgeven door betonnen muren.

kamer is meer gedempt
room is over dampened

Bekijk de resultaten die we na de behandeling hebben ontvangen. Natuurlijk werden de schuimen van de muur gehaald

Wat te doen als onze kamer te vochtig is

Dat was een kamer van 3mx4,5m.
Helaas moesten we vanwege de betonnen muren veel hout- en leermembranen gebruiken, maar het resultaat spreekt voor zich.

Wat te doen als onze kamer te vochtig is?

Haal de zachte dingen van de muur.
Als het mogelijk is om enkele tapijten te verwijderen, laten we het doen! Laat alleen wat nodig is tussen u en de luidspreker.
Gooi schuim en piepschuim weg als die er zijn.
Als er te veel akoestische items zijn, is het de moeite waard om er een paar uit te halen en ze alleen op de belangrijkste plaatsen zoals de hoeken en de primaire en secundaire reflectiepunten te laten.

Als de muren bijvoorbeeld van gipsplaat of hout zijn gemaakt, is de kamer bijna te vochtig, maar het echoot nog steeds !?

Gebruik diffusers! De diffusers verspreiden zich en absorberen de geluiden gedeeltelijk. Het hangt ook af van het materiaalgebruik.

Als er veel zachte objecten in de kamer zijn, moet u diffusers van blockboard gebruiken. Deze diffusers verhogen en verspreiden de hoge frequenties aanzienlijk, maar huilen ook van de bas dankzij het hout.

Als u nog steeds akoestische panelen nodig hebt en niet alleen diffusors, is het de moeite waard om akoestische panelen met lederen membranen te gebruiken, omdat deze nauwelijks het geluid boven 600Hz beïnvloeden, maar de reflecties verzachten. Hun vermogen om de bas te absorberen is echter aanzienlijk hoger dan dat van de klassieke absorberende akoestische panelen.

Als u problemen met alleen onder 150Hz overweegt, is het raadzaam om alleen een dubbel houten membraan te gebruiken.

Het belangrijkste is om een lineaire geluidsomgeving te creëren.

Bedankt voor het langskomen.

Categorieën: Blog