Audio Technica AT5040 en Slate Digital VMS ML-1 microfoon review

Audio Technica AT5040

Audio_Technica_AT5040_Studio-Microfoon

Audio-Technica is een Japans bedrijf dat sinds 1962 koptelefoons en andere audioapparatuur produceert. In 2005 ontwikkelde hij de “Uniguard” -technologie, die microfoons bestand maakt tegen elektrische interferentie.

De AT5040 is een grootmembraan condensatormicrofoon. Bij membraancondensatormicrofoons ligt de focus meestal op de algehele frequentierespons en geluidskwaliteit. De nieuwe AT5040 van Audio Technica is een typische high-end condensatormicrofoon met hoogwaardige componenten, laag geluidsniveau en voldoende trillingsdemping.
Dit is een studiomicrofoon die vooral wordt aanbevolen voor het opnemen van zang en akoestische instrumenten, met een frequentiebereik van 20Hz tot 20kHz.

AT5040 tas

Het wordt gekenmerkt door cardioïde richtingskarakteristieken, extra natuurlijk geluid, 50 Ohm impedantie. Geluidsniveau: 89 dB / 1 kHz / 1 Pa, extreem laag eigen geluid (slechts 5 dB), klassieke XLR-connector, accessoire AT8480 draagtas, SPL 142 dB maximale geluidsdruk, gewicht 580 g.

Het is in staat tot buitengewoon muzikale prestaties met verbluffend realisme en diepte en helderheid van geluid. Met de hand gemaakt, de slanke en robuuste behuizing van aluminium en koper is echt heel geavanceerd.

Technologie en design

at5040-microfoon-technologie

Voor de AT5040 was het idee om te profiteren van een groter membraan (hogere gevoeligheid en lager geluidsniveau), maar zonder de beperkingen van een groot membraan (zoals een beperkte hoogfrequente respons). Daarom heeft Audio bij het ontwerp van de microfoon gekozen voor vier in elkaar grijpende rechthoekige elementen. Het C-vormige ontwerp is visueel vergelijkbaar met sommige Brauner-producten, en met magnetische clips en vergrendelingen is het snel en betrouwbaar. Wat isolatie betreft, is aangetoond dat het effectief is bij luistertests, maar als op een bepaalde locatie van de microfoon een subsonische frequentie (ongeveer 20 Hz) merkbaar was.

De AT5040 egaliseert het geluid optimaal bij hoge frequenties (5 kHz tot 20 kHz). Desalniettemin is het cardioïde polaire patroon te krap voor dit frequentiebereik, want toen we in horizontale richting bewogen, merkten we dat het zijn hoogfrequente inhoud had verloren.

Geluid

at5040-microfoon-diagram

Het geluid van de Audio Technica AT5040 microfoon is vrij neutraal. Hij kenmerkte zich door een geweldige openheid. Het werkte prima op zang en ook op akoestische gitaren, percussie en drums. Over het algemeen is het een hoogwaardige, goed gemaakte microfoon, ook al kost het veel. De plaatsing moet heel voorzichtig zijn voor een optimaal geluid, en natuurlijk moet er ook voor de akoestiek van de studio worden gezorgd, anders zal de geluidsopname niet voldoende zijn.

Klassieke condensatormicrofoons met grote capsules zijn zonder twijfel een van de meest gewilde en dure producten op ieders wensenlijstje.

Slate Digital VMS ML-1

slate-digital-vms-ml1-studio-microfoon

Slate Digital werd in 2008 opgericht door Steven Slate en Fabrice Gabriel met de missie om de beste digitale audioapparaten te creëren voor professionele fabrikanten, mixers en ingenieurs.

Het virtuele microfoonsysteem

“VMS” is een hybride systeem dat gebruikmaakt van een condensatormicrofoon, een neutrale voorversterker en een ultramodern digitaal verwerkingspakket dat de sfeer en prestaties van klassieke microfoons en voorversterkers herstelt. Het virtuele microfoonsysteem doorbreekt de muur tussen geluidstechnici en dure audioapparaten van wereldklasse, waardoor u de virtuele microfoon van hun dromen krijgt voor een betaalbare prijs.

Slate Digital heeft een virtueel systeem gecreëerd dat wordt geleverd met een hoogwaardige condensatormicrofoon met grote capsule, een speciale “ultra-lineaire” microfoonvoorbereiding en een plug-in die ook uitstekend geschikt is als modelmicrofoon. De enige moeilijkheid is dat je je eigen A / D-converter moet gebruiken.

sd-vma-ml1-microfoonpakket

De microfoon is zwart en zit ergens tussen een AKG C12 en een Brauner VM1 in. Hij is uitgerust met een zeer goed gemaakte ophangbeugel, maar het transmissiegeluid is nog steeds hoger dan we zouden verwachten. De microfoon is verbonden met de voorversterker via een standaard 3-polige XLR-kabel.

Het is van een zeer hoge standaard in termen van productiekwaliteit, het metaalwerk en het ontwerp zijn uitstekend, en – in tegenstelling tot sommige dure moderne microfoons – is de ophanghouder soepel verstelbaar en stevig vast te houden. De software maakt deel uit van het Slate Virtual Mix Rack en is zeer eenvoudig te gebruiken. Ons enige probleem was dat de Slate Digital VMS ML-1 microfoon niet was uitgerust met een hoogdoorlaatfilter.

We hebben het ook geprobeerd op zang, gitaar en percussie. De microfoon is stil en super schoon. Het is een microfoon van hoge kwaliteit en hoewel hij zonder enige tussenkomst een beetje te steriel klinkt, is het niet echt een nadeel van studio-opnames.

Audio Technica At5040 of Slate Digital VMS ML-1?

Beide studiomicrofoons zorgden voor een verbluffend geluid met een zeer laag eigen geluidsniveau en superhelderheid. Het kwaliteitsontwerp, de handmatige productie en de ontwikkelde technologie van de AT 5040 waren overtuigend.

De prijs is echter ook op zijn zachtst gezegd hoog, dus pas op dat je niet kiest voor een van de eerdere, ook uitstekende maar goedkopere microfoons van het merk, want we zagen niet zo’n enorm verschil in geluid vergeleken met eerdere modellen.
De belangrijkste voordelen van de Slate Digital-microfoon zijn het praktische ontwerp en de instelmogelijkheden die het digitale VMS-systeem biedt, bovendien kunnen we deze tegen een zeer redelijke prijs krijgen. Een modelleerstudio per microfoon is een absoluut ideale keuze voor geluidstechnici.
Onthoud dat in het geval van studio’s een goede akoestiek essentieel is, omdat het geluid van een geluidsopname of mix opgenomen in een lawaaierige omgeving met een slechte akoestiek niet aan de verwachtingen voldoet. De wanden en het plafond zijn behandeld met akoestische wandpanelen en diffusorelementen. Als er veel glasruimte in de studio is, wilt u wellicht ook akoestische gordijnen gebruiken.

Geschreven door Róbert Polgár