Zoals beloofd gaan we verder met dit spannende onderwerp, dat zo veelzijdig is als een bol. Hoe meer pagina’s je ziet, hoe meer nieuwe dingen er verschijnen. Er is dus nog veel meer om naar te kijken, wonder. We stopten daar in het vorige gedeelte dat echo als term verschillende verschijnselen dekt, maar in het Hongaars is dit een concept dat voor ons beschikbaar is. Daarom hebben we de Engelse woorden echo, delay en reverb geïntroduceerd, die de verschillende effecten veel beter beschrijven. Toen kwamen we zelfs met een geweldige groepering waarbij bleek dat de ene helft van de echo’s meestal als creatieve effecten opduiken, terwijl de andere helft ruimte creëert. En dit is nog maar het begin!

Laten we de echo eens nader bekijken.

Dit is zeker de klassieke echo die velen kennen, wanneer een bepaald geluid later wordt herhaald, zelfs in ritmische vorm, dat wil zeggen, het wordt weer hoorbaar, maar elke herhaling wordt stiller en stiller. Het signaalniveau van het weerkaatste geluid neemt in alle gevallen af, om maar wat jargon te gebruiken. Het duurt zeker lang tussen herhalingen, dus we horen en zien ze als volledig gescheiden van elkaar. En hoeveel herhalingen is het gemiddelde? Laten we zeggen dat het een klein aantal is.

Het komt meestal voor bij het produceren van speciale geluidseffecten, meer dan eens gesynchroniseerd met het tempo van het werk. Als leek kan het absoluut misleidend en zelfs verwarrend zijn dat dit soort vertraging vaak wordt geproduceerd door geluidstechnici die het vertragingsapparaat gebruiken. Dat wil zeggen, er is weinig consistente houding over het onderwerp. Dat wil zeggen, de termen echo en vertraging vliegen soms als synoniemen voor elkaar vrijuit, maar vroeg of laat wordt duidelijk wat je precies met die term bedoelt.

Maar wat is dan precies het verschil tussen echo en vertraging?

Electro Harmonix - 300x225

Laten we, om deze vraag te beantwoorden, eerst een beetje biofysica nemen. Uit onderzoek blijkt dus dat ons gehoor een geluid kan opslaan dat gemiddeld 100 milliseconden aanhoudt. Dat wil zeggen, in de praktijk betekent dit dat als er een minimum van 100 milliseconden of meer verstrijkt tussen twee geluiden, ze worden waargenomen als gescheiden van elkaar. Aan de andere kant, als we het over minder tijd hebben, lijkt het samenhangend. In het Engels moet de echo minimaal 100 milliseconden verstrijken om te worden herkend als verschillend van het brongeluid. Volharding, we ontleden de fysica iets verder.

Een audio kan gemiddeld 343 meter per seconde afleggen, waardoor een afstand van 34,3 meter in 100 milliseconden wordt afgelegd. Ja, maar om echo te laten optreden, moet het geluid eerst het oppervlak bereiken waarop het weerkaatst, en pas daarna het pad bewandelen dat het ooit deed.

Dus dat betekent dat we de goede waarde krijgen door de bovenstaande gegevens te halveren. Stel dat we ons op 17 meter van een groot, glad oppervlak bevinden dat perfect is voor het weerkaatsen van echo’s. Als we dan met genoeg decibel en enthousiasme wat geluid uit onszelf stoten, bevinden we ons twee keer in een hokje met het geluid. Enerzijds wanneer het directe geluid in beweging komt. Aan de andere kant, wanneer de echo trouw naar ons terugkeert. Dus we zijn erin geslaagd om de echo te wissen en deze in een voldoende gevoelige vorm te presenteren.

Hoe zit het met het fenomeen vertraging?

downloaden-300x156Elvis slapback delay – zo verschijnt het delay-effect op veel plaatsen, wat een populair hulpmiddel is voor klassieke opnames. Maar waar gaat het allemaal over?

De delay is eigenlijk een brug tussen echo en reverb, maar we zouden ook kunnen zeggen dat er een overlap is tussen de twee echotypes. De eenvoudige reden hiervoor is dat het beide soorten echo gedeeltelijk kan produceren volgens de instellingen. Toch is het raadzaam om onderscheid te maken tussen de twee, dus het afzonderlijke concept van vertraging is zeer correct.

Hoe zit het met het signaalniveau van het vertraagde geluid? Er is hier een verschil met echo. Het signaalniveau is relatief hoog, omdat de vertragingstijd zo kort is dat we het retourgeluid niet volledig los van het brongeluid horen, terwijl het aantal herhalingen klein is.

Het komt op zichzelf niet voor in de natuur, dus het is een degelijke technische oplossing. Het eenvoudig vereenvoudigen van de functionaliteit met de ondersteuning van gedeeltelijke ruimtelijkheid kan worden gesimuleerd zonder dat het geluid vervaagt.

Wat zijn modulatie-effecten?

We sloegen goed tegen de letcho, maar laten we het hier niet bij laten. Tijdens de gecombineerde weergave van de bron en het vertraagde geluid verandert de kwaliteit van het geluid in het licht van de tijd die ertussen verstrijkt. Vertragingen van enige tijd creëren de illusie van afstand en ruimtelijkheid, maar die met een lagere waarde creëren totaal verschillende soorten geluidseffecten. Dit worden modulatie-effecten genoemd. Chorus en flanger of phaser vallen in deze categorie.

Nou, dat zal genoeg zijn, maar we zeggen dat het nog niet voorbij is. Bovendien zijn de modulatie-effecten de moeite waard om uit te leggen, dus hier gaan we verder in de derde aflevering van ons echo-schrift, dat natuurlijk niet zal ontbreken in de natuurkunde, maar we beloven u ook enthousiast te houden!

Vorige paragraaf

Categorieën: Blog