We hebben de Focal Trio11 Be Red Burr Ash studiomonitor getest!

Focal, een fabrikant van audio- en hifi-producten, heeft in zijn 40-jarige carrière veel uitstekende producten geproduceerd en we hebben al eerder enkele Focal-luidsprekers getest.

Trio11 Be Red model

focale-trio11-be-red-studiomonitor-big-pic.

Het grootste lid van de Focal Trio-serie, met 37,3 kg en afmetingen van 635 x 345 x 405 millimeter, is de Trio11 Be Red een actieve studiomonitor voor referentie. Het uiterlijk is elegant, strak, de zijkanten van de behuizing zijn rood en de MDF-behuizing met verstevigde, schuimdemping vermindert trillingen. Het lijdt geen twijfel dat de fabrikanten van Focal dit keer ook geen hoogwaardige grondstoffen en componenten bij de productie van de monitor hebben toegestaan.

Er zijn twee tweekleurige LED’s op het voorpaneel, een groen als de monitor actief is, rood in de stand-bymodus en de andere LED groen als de focusmodus is ingeschakeld en rood als de thermische beveiliging actief is.

Trio11 achterpaneel

Aan de achterkant van de monitor vind je een gebalanceerde XLR-ingang met + 4 of -10 decibel ingangsgevoeligheid om uit te kiezen. Er is ook een gebalanceerde 1/4 jack-aansluiting op het achterpaneel, een hoofdschakelaar en een schakelaar voor stand-bymodus, die de luidspreker in de slaapstand zet wanneer hij actief is, als hij geen signaal detecteert, en deze zo snel weer inschakelt. als het weer een signaal detecteert. Er is ook ruimte-EQ-regeling op de achterkant en een voetschakelaar (of pedaal) voor de unieke Focus-functie.

Het 360 graden draaiende schot is voorzien van een omgekeerde koepel van beryllium, een omgekeerde koepeltweeter die is afgedekt door een metalen beschermkap. (Het woord “Aan” in de naam van de spreker verwijst naar het chemische symbool voor beryllium) De tweeter is klasse A / B en heeft een vermogen van 100 watt. Door deze roterende baffle kan de monitor ook verticaal of horizontaal worden geplaatst, met daaronder een subwoofer en baspoort.

De speaker heeft ook een Klasse G 300 Watt subwoofer en een 150 Watt Klasse G subwoofer.

Focal W-composiet

De subwoofers hebben het conische ontwerp van het Focal W composiet sandwichmembraan, dat een dubbel glasvezelontwerp is waarbij de kegel bestaat uit twee dunne lagen geweven glasvezel en een laag schuim maakt ook deel uit van dit ontwerp. Een compacte, krachtige neodymiummagneet drijft de W-composietconus aan. Dankzij dit ontwerp is een even stijve, homogene maar toch flexibele structuur ontstaan. De monitor was ook uitgerust met een TMD of Tuned Mass Damper tuned mass demper. Deze ophangingsmodus maakt een soepele overdracht en gelijkmatige verdeling van frequenties mogelijk.

2 in 1

Deze studiomonitor is een drieweg referentiemonitor, de maximale geluidsdruk is SPL – 118 decibel, de frequentierespons ligt tussen 37 Hz en 40 kHz, maar bij gebruik in tweewegmodus is de maximale geluidsdruk 105 decibel en de frequentiebereik is 90Hz en het is tussen 20 kHz. Ook heeft de monitor een nieuwe functie gekregen, dit heet de Focus / Focus functie. Hiervoor zijn ook een voetpedaal en een ¼ kabel op de monitor gemonteerd, waardoor deze bij aansluiting op de luidsprekers een aparte crossover kan aansturen, waardoor de frequentierespons verandert. In de praktijk verandert het een driewegluidspreker in een tweewegluidspreker, wat een buitengewoon nuttige functie is voor het regelen van muzikale mixen en het aanpassen en finetunen van de bas.

Verbeterde ophangingstechnologie

De reflexpoort bevindt zich naast een 10-inch subwoofer, een rechthoekige poort die vrij groot is om zelfs bij hoge geluidsdruk de toonbalans te behouden en compressieverliezen te verminderen die mogelijk de dynamiek in gevaar kunnen brengen.

De centrale aandrijving is van de voorzijde van de draaibare module gescheiden door een rubberen borgring, zogeheten silentblocks zijn ontwikkeld tegen trillingen die kunnen optreden bij de montagebouten, die de bouten van het chassis scheiden om resonanties te minimaliseren.

Focal-Nic-technologie

De centrale aandrijvingen zijn gemaakt met Neutral Inductance Concept, of NIC-technologie, die de wervelingen vermindert die worden gegenereerd door de frequentieafhankelijke stroom die door de spreekspoel stroomt.

De omgekeerde, koepelvormige beryllium-tweeter produceert een perfecte lineaire frequentierespons en gedetailleerde hoge tonen, die het best worden bereikt door een optimale energie-invoer tussen de koepel en de slingerspoel.

De TMD-ophanging en de Faraday-ring zijn verantwoordelijk voor het verminderen van vervorming onder 1 kHz en zorgen voor een hoge lineariteit, zelfs in het bereik van 1-3 kHz, evenals voor het verbeteren van de hoge frequentierespons en het verminderen van resonantie. TMD is een technologie die is ingesteld om het trillingsniveau binnen een constructie te verminderen of te stabiliseren. (deze technologie wordt ook gebruikt in auto’s en wolkenkrabbers)

De subwoofer optimaliseert samen met de concentrische Faraday-ring het magnetische veld. De fabrikant zei dat het de vervorming van de subwoofer met zeventig procent verminderde. Beide Klasse G-versterkers gebruiken BASH-versterkertechnologie, die niet is gebaseerd op meerdere stroomlijnen, maar op een constant veranderende voedingsspanning die wordt aangestuurd door een supersnelle Klasse D-voeding. In plaats van een constante spanning in het netsnoer te behouden, volgt de intelligente PSU van de Trio 11 de behoeften van de vermogensversterker, waardoor het netsnoer wordt teruggebracht tot nul volt als er geen ingangssignaal is, en het niveau wordt verlaagd of verhoogd als het ingangssignaal ook afneemt. of stijgt.​

Dankzij de G- en D-klasse combinatie is er minder warmteverlies en is er geen groot koellichaam nodig, alleen het metalen achterpaneel van de speaker functioneert als radiator. Na een lange gebruiksperiode was het achterpaneel niet heet, zelfs niet bij hogere SPL’s.

Luistertesten

Trio11 speakers in de studio

De Trio11 Be Red studiomonitor is getest in een relatief grote studio van circa 32 vierkante meter. De akoestiek van de studio was voldoende, met akoestische panelen op de wanden en het plafond die voor voldoende geluidsabsorptie en -verspreiding zorgen. In het geval van geluidsopname- of geluidsmixstudio’s is het zelfs nog belangrijker dat de ruimte een perfecte akoestiek heeft, omdat de kwaliteit van de geluidsopname aanzienlijk verslechtert als de studio resoneert. Daaropvolgende digitale instellingen zijn lang niet zo perfect als een geluidsopname die is opgenomen in een onberispelijk klinkende studio.

De fabrikant raadt u aan de luidspreker ongeveer 20 uur te laten werken tijdens de eerste installatie en configuratie, waarbij u test op een gemiddeld volume en bij voorkeur een zo laag mogelijke frequentie.

We zijn eerst begonnen met het testen van muziek met jazzmuziek. We luisterden naar het nummer Nearness of You van Nora Jones. De Focal Trio11 controleerde het geluid dat het reproduceerde met grote concentratie en schoonheid. We hebben een nauwkeurig, dynamisch, extreem gedetailleerd geluid ervaren. Helderheid, dynamiek en fijne details bleven bij alle volumes. Dit werd gevolgd door zijn huidige hit, 24k Gold-Mood. De studiomonitor produceerde een uitgebreid geluidsbeeld, de zang en instrumentale details waren herkenbaar, duidelijk en begrijpelijk. Het middenbereik klonk goed, de bas was extreem intens en krachtig.

Gevolgtrekking

Enceintes Trio11-Be-Red-Burr-Ash

Met zijn buitengewoon indrukwekkende prestaties, esthetische en elegante uitstraling is de Focal Trio11 duidelijk de marktleider onder studiomonitors met vergelijkbare functies en categorieën. We raden het aan in middelgrote of grotere studio’s, omdat het formaat behoorlijk veel ruimte vereist en vanwege het hoge gewicht stabiele rekken vereist zijn.

De prijs is vrij hoog in de categorie studiomonitors, maar in plaats van een monitor krijgen we er praktisch twee, omdat deze dankzij de nieuwe Focus-functie als drieweg en tweeweg studiomonitor kan worden gebruikt. We konden geen verbinding maken met het geluid, wat ook te wijten kan zijn aan het feit dat de studio waar de test plaatsvond een echt perfecte akoestiek had, en dus kon deze geweldige luidspreker echt maximale prestaties leveren. Ben je op zoek naar een studiomonitor voor professionele doeleinden, dan raden we de Trio11 zeker aan.

Geschreven door Róbert Polgár