Het belang van akoestiek

Het belang van akoestiek

Naar mijn mening is de waarde waarmee we te maken hebben in de akoestiek bijna nul. Maar akoestiek is een onvermijdelijk en integraal onderdeel van ons leven!
Met deze verklaring bedoel ik niet alleen naar muziek luisteren en films kijken, maar over het algemeen elke dag. Het lijdt geen twijfel dat de menselijke stem deel uitmaakt van de akoestiek, hoewel er maar weinig mensen aan denken, maar ook dat we bijna overal omringd zijn door geluiden, omdat we niet leven in een wereld die stil, stil, “doof” is!

De meeste mensen hebben het fenomeen bijvoorbeeld op een centrale locatie al ervaren. theater, kantoor, hotel, pub, auditorium, nachtclub etc. waar het publiek luid en moeilijk te praten is, in dit geval kunnen we praten over het belang van akoestiek!

Het belang van

Zou iedereen doof kunnen zijn?

Nou, het is niet omdat iedereen doof is of graag schreeuwt, maar omdat de akoestiek van de kamer slecht is.
De laatste tijd is dit onderwerp serieuzer aangepakt, zelfs bij het ontwerp van gebouwen, bijvoorbeeld. Er zijn gebieden in Nederland waar akoestisch ontwerp van nieuwe gebouwen verplicht is.
Veel minder zijn in zo’n goed ontworpen akoestische omgeving geweest. Als je maar één keer zo’n kamer binnenkwam, konden ze ervaren hoe veel meer ontspannen, comfortabel de sfeer op zo’n plek is! Waar de menselijke stem klinkt, natuurlijk, waar de externe geluidsbronnen je oor geen pijn doen, of het nu gaat om film, achtergrondgeluid of zelfs meer mensen die praten. Het heeft een zeer grote impact op ons comfort, een akoestisch professionele en professioneel ontworpen kamer.
Daarom is akoestiek een zeer belangrijk onderdeel van onze omgevingsontwerpers!

Wat is akoestiek?

Akoestiek is op zichzelf een complexe discipline. Het behandelt trillingen, geluidsvoortplanting en overdracht van materialen en lucht.

Een van de belangrijkste takken van akoestiek is ruimteakoestiek. Het behandelt geluiden in gebouwen, hallen en elke binnenruimte, en mogelijk infiltrerende geluiden en allerlei vervormingen. Deze vervorming kan een verzwakking van het geluid of een vermindering van de daar geproduceerde echo omvatten.

Ruimteakoestiek beheer:

Er zijn basistechnieken voor akoestische ruimtebehandeling. Deze technieken zijn in hoge mate afhankelijk van het gebruik, de grootte en de functie van de kamer of kamer. Elke kamer heeft een andere akoestische behandeling nodig. In een theater zetten bijvoorbeeld verlaagde plafonds en muren zich trechtervormig uit naar kijkers en richten zo het geluid naar buiten. Een voorbeeld is een akoestische wolk die in totaal andere omstandigheden werkt. Het doel van een akoestische wolk is het absorberen en verspreiden van geluid, dat sterk afhankelijk is van materiaalgebruik.

Soorten materiaalgebruik:

Als het gaat om de akoestische wolk, kunnen we praten over een verscheidenheid aan materialen. Of we nu zachter materiaal gebruiken of hard vilt of geluidabsorberend katoen gebruikt in akoestische panelen, we hebben het over geluidsabsorptie. Geluidsabsorptie vermindert de echo aanzienlijk. Vermindert de nagalmtijd.

 Daarom worden ze op de meeste plaatsen gebruikt:
  1. Studio akoestiek
  2. Kantoorakoestiek
  3. Ruimte-akoestiek
  4. Bioscoopakoestiek
  5. Hifi-akoestiek

Hardere materialen in akoestiek:

U kunt bijvoorbeeld de meeste plaatsen gebruiken:

  • Houten akoestische panelen
  • Akoestische roosters
  • Geluidswerende plafondwolken.
  • Optioneel geperforeerde geperste akoestische roosters van metaal en kunststof.
  • Dit soort materialen is niet alleen verantwoordelijk voor echo-reductie, maar ook
    het geluid aanzienlijk afleiden, verspreiden en regelen.

Waarom is het nodig om geluid te verspreiden?

Art akoestische diffusers 

Omdat het niet altijd goed is dat geluid wordt geabsorbeerd door akoestische of geluidsabsorberende panelen.

Om een ​​theater als voorbeeld te nemen, zouden niet veel mensen de voorstelling begrijpen als ze het geluid op het podium al hadden geabsorbeerd. Daarom moet het, in plaats van geabsorbeerd te worden, naar buiten worden gericht naar de kijkers. Zodra het geluid is uitgebreid, wordt het verder omcirkeld met akoestische diffusors ingebouwd in het plafond en zijwanden.

Maar er is ook een studio waar geluidsabsorptie meer aanwezig is als het gaat om akoestiek. Een van de belangrijkste rollen van de studio is het bereiken van een gelijkmatiger geluid. Dit kunnen we alleen bereiken met gecombineerde materialen!

Wat zijn deze materialen?

  1. Bass Traps (voor het absorberen van basgeluiden)
  2. Breedband akoestische panelen voor hoge midden- en lage basabsorptie.
  3. Akoestische membranen die alleen de basfrequenties dempen. Het is al frequentie-afhankelijk.
  4. Zodra we de soepele overdracht van geluid hebben benaderd, komen de akoestische diffusers.

In de studioakoestiek spelen diffusors een sleutelrol, die reflectiepunten en in dit geval de verspreiding van geluid bestrijken.

acoustic diffuser reflexion points

Wat zou er gebeuren als we deze punten niet behandelen?

Ongelijk fasevertragingsgeluid. Als gevolg hiervan zal ons geluid niet duidelijk zijn!

Het geluid dat binnen een seconde herhaaldelijk heen en weer stuitert, kan een vervelende echo veroorzaken. Zelfs als onze kamer de referentiegalm heeft bereikt.

Neem het laatste voorbeeld:

Hifi kamerakoestiek!

Een van de belangrijke rollen van een hifi-ruimte is de hoogwaardige audiofeedback. Het bereiken van een geluid dat de auteur droomde en speelde op de schijf. Dit is het geluid waar elke hifi-fan van probeert te dromen en te benaderen. Dit is natuurlijk erg moeilijk te maken. Akoestiek is hier niet meer voldoende. Hij is nauw betrokken bij het creëren van een high-end geluid:

  • akoestiek
  • versterker
  • luidsprekers
  • speler
  • dac
  • kabels
  • staat
  • kegels
  • annexatie
  • enz.

Hoewel high-end geobsedeerd door manische swapping, bereiken ze nooit nirvana. Ze kunnen nooit achterover leunen, wetende dat ze vastzitten.

Waarom is dat?

Omdat ze in bijna alle gevallen een slechte akoestiek hebben. Daarom wisselen ze en wachten ze op aflossing. Maar na het eerste enthousiasme kijken ze naar het volgende slachtoffer.

Dus als ze voor het eerst met akoestiek zouden beginnen, zouden ze zo’n probleem niet hebben.

Hifi kamerakoestiek, daarom is het zo anders dan andere kamerakoestiek. Een van de belangrijkste hier is het in kaart brengen en 3D-geluid. Dit kan niet worden bereikt zonder akoestische roosters. De locatie van de akoestische panelen is erg belangrijk voor Hifi-akoestiek. Als je bijvoorbeeld een geluidsabsorberend paneel op de verkeerde plek tussen de speakers plaatst, dan dood je het podium. Er zal ook geen ruimte achter de luidspreker zijn. Als je de reflectiepunten achter de speakers overslaat, speelt de muziek ook in één vlak langs de speakers. Daarom is het belangrijk om het gladde akoestische paneel en de akoestische diffusor te plaatsen. Als we de bas proberen te absorberen, beginnen we altijd in de hoek. Trouw aan alle kamers, maar vooral aan de hifi-kamer!

Ideale akoestiek voor een hifi-kamer:

Ik zou kunnen zeggen dat zoiets niet bestaat.

Waarom?

Omdat elke kamer anders is en elke kamer een andere maat heeft, gemaakt van verschillende materialen.

Maar als we er niet zo naar kijken. Dan is er een algemene vuistregel:
Het belangrijkste is om een ​​hoekelement in de hoeken, met een houten membraan, volledig tegen het plafond te plaatsen.

QRD diffuser en diffuser paneel (2)-akoestiek

Waarom naar het plafond?

Zoals ik hierboven schreef, laten we proberen de nagalmtijd in de hoeken te minimaliseren. Verminder dus de diepte om meer ruimte te geven aan de zijwanden. Zeker als het om een woonkamer gaat. Er zijn nauwelijks akoestische panelen in de kamer.

Als we verder kijken en er is ruimte, laten we dan achter de spreker beginnen. Achter de luidsprekers is het raadzaam om een grote, zware akoestische diffusor te gebruiken.

Bijv .: QRD-diffuser

Dan kan er een gedeelte zijn tussen de spreker en de sterveling. Laten we proberen dit met een spiegel te bekijken. Als je de luidspreker in de spiegel kunt zien, moet je nog een diffuser plaatsen.

Het is de moeite waard om hulp te vragen bij deze operatie. Als een kast of ladekast in de weg zit, gebruik dan een kleinere akoestische diffusor op oorhoogte.

Bijv .: piramide akoestische diffuser

Dan zit er mogelijk een rol achter de leerling.
Als u vanwege de locatie dicht bij de muur zit, gebruik dan een akoestisch frontpaneel:

Akoestisch paneel met diffusorpatronen in rooster
Akoestisch paneel met diffusorpatronen in rooster

Als we meer ruimte hebben, moeten we daar een diffuser plaatsen. Hoe groter het oppervlak, hoe beter. Het volgende primaire reflectiepunt zou het plafond moeten zijn. Plafond biedt de meeste mensen meer voordelen dan welk paneel dan ook. Het is waar dat niemand van het plafond houdt, maar het is het waard.

Gebruik voor plafond een breedband akoestisch paneel of diffusor frontpaneel:

Omdat er geen meubels aan het plafond hangen, is er veel bas en echo. Dit gaat het gemakkelijkst met geluidsabsorberende panelen.

Berekening van de locatie van het plafondpaneel:

Neem het punt tussen de sprekers en de luisteraar. Trek praktisch een lijn tussen de luidspreker en je oor. Als we het hebben, zullen we het halveren. Dit is hoe we het midden van het akoestische paneel hebben gekregen. Dat punt moet je natuurlijk op het plafond markeren. Als de akoestische panelen aan het plafond worden geplaatst, hoeven ze ook niet in een driehoek te zitten, ze zien er best grappig uit.

Een van de belangrijkste onderdelen van de akoestiek zijn de reflectiepunten

reflectie van kamerakoestiek-akoestiek
reflectie van kamerakoestiek-akoestiek

Als we ons bij het primaire reflectiepunt bevinden, kunnen de secundaire reflectiepunten komen.

Wat zijn de primaire en secundaire reflectiepunten?

Primaire reflectie wordt genoemd wanneer het geluid dat uit de luidspreker komt met een klik onze oren bereikt.

Alternatieve secundaire reflectie is wanneer het geluid van de luidspreker uw oor bereikt na 2 aanrakingen of het geluid van een verre luidspreker wordt weerkaatst.

Het is raadzaam om een geluidsabsorberend paneel op een secundair reflectiepunt te plaatsen. In dit geval is het de moeite waard om op het oor te vertrouwen als u geen meetmicrofoon heeft. Omdat een goede balans hier erg belangrijk is, is materiaalkeuze belangrijk. In combinatie met een akoestisch paneel van het frontpaneel van de diffuser en een geluidsabsorberend paneel, kunt u de ruimte niet overkoelen. Zoals ik in het begin al schreef, is dit natuurlijk niet goed voor elke kamer, maar meestal zijn dit de basispunten en akoestische panelen die de moeite waard zijn en moeten worden gebruikt.

-Gelukkige zondag!
Geschreven door Róbert Polgár

Categorieën: Blog