flag flag flag flag flag flag flag flag flag flag flag

De onterecht verwaarloosde kantoorakoestiek

Wat ergonomie op de werkplek betreft, is het eerste wat ons te binnen schiet de goed afgestelde stoel, de juiste hoogte van de monitor, de optimale lichtomstandigheden of temperatuur. De onterecht verwaarloosde geluidsreductie is echter ook een belangrijke punt. Hier biedt kantoorakoestiek een oplossing voor.

Minder ziekteverlof, betere prestaties met kantoorakoestiek

Wetenschappelijk experiment toonde aan dat de voorwaarde voor effectief werken een omgeving is die vrij is van echo, nagalm en overmatig lawaai.

Deze waren de klachten van werknemers die in het tijdschrift Ergonomics gepubliceerd onderzoek verklaarden dat hun concentratie door het rinkelen van de telefoon en mensen die op de achtergrond spraken, verstoord werd.

Open kantoor – afnemende effectiviteit?

In de hoop op een hogere productiviteit is het oorspronkelijke doel van het moderne open kantoor om de interactie en samenwerking tussen collega’s te bevorderen.
Het lijkt er echter op dat in de praktijk het tegenovergestelde gebeurt.

Een ander onderzoek wees op de risico’s van de open kantoren vanuit het oogpunt van geluidsoverlast: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26366940
Het werd ook bevestigd door het onderzoek van de Cornell University, waarbij 40 kantoormedewerkers gedurende drie uur op een geluidsniveau moesten werken dat gelijk is aan het gemiddelde geluidsniveau van een open kantoor. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11055149


Als gevolg hiervan daalde het adrenalinegehalte van de deelnemers, losten ze minder taken op en waren ze veel minder gemotiveerd dan in een rustige, akoestisch behandelde kantooromgeving.

kantoorakoestiek met witte panelen

Akoestiek op kantoor

Alsr we aan een open kantoor denken, verschijnt er een enorme ruimte voor onze ogen waarin bureaus en stoelen op verschillende manieren worden geplaatst. Verder is er bijna geen ander meubilair.

In deze ruime kamer mensen praten en bellen, telefoons rinkelen, printers en kopieermachines werken, eventueel zijn er luchtreiniging, airco-machines ook aanwezig.

Kantoor akoestische voorschriften

Vanuit akoestisch oogpunt is het belangrijk dat de materialen die in kantoorgebouwen worden gebruikt, zijn voornamelijk beton en glas met uitstekende geluidsreflectie-eigenschappen, waardoor ze de ongewenste geluiden nog verder versterken.

Op basis van de akoestische voorschriften op kantoor wordt 45-55 dB aangegeven voor normale kantooractiviteiten. Als deze waarde hoger is, neemt de effectiviteit van werknemers af.

Het geluidsniveau van een open kantoor schommelt gemiddeld boven de 60-65 dB. Wanneer mensen met elkaar praten, vanaf een afstand van één meter in normaal spraakniveau, is dit ook ongeveer 60 dB.

Als dit bij een continu achtergrondgeluid gebeurt, verslechtert dit niet alleen de communicatie tussen de partijen, maar kan het ook tot vermoeide collega’s leiden.

https://www.youtube.com/watch?v=rcoZzFP04b8

Ruisonderdrukking is een belangrijk element van de ergonomie op de werkplek – akoestiek

Het is inmiddels duidelijk dat werken in een lawaaierige omgeving niet voordelig is, noch voor de werknemer, noch voor de werkgever.

Naast de al algemeen gebruikte elementen van kantoorergonomie zoals het conventionele en algemeen geaccepteerde zitcomfort, komen de geluidsisolatie en -absorptie, d.w.z. kantoorakoestiek, steeds meer in beeld.

uitvoering van kantoorakoestiek

Effectief werken door de akoestiek van de kamer te behandelen.

In open kantoren kunnen collega’s alleen effectief werken met optimale accessoires voor akoestiek. De belangrijkste taak is de juiste akoestische behandeling van de gegroepeerde werkstations, de vergaderruimte en de communicatieruimte.


Om dit te bereiken is de juiste selectie en juiste plaatsing van geluidsabsorberende eenheden essentieel in een kantooromgeving. Geluidsabsorberende panelen doden of filteren de ongewenste echo’s, en verminderen buitensporige geluiden in een werkomgeving.

Kantoorakoestiek – ook voor wachtzalen, restaurants!

Akoestische behandeling kan de effectiviteit in veel werkomgevingen verhogen en ook zorgen voor welzijn voor de werknemers, klanten en gasten.

Naast kantoren en vergaderruimten is ruisonderdrukking en spraakverstaanbaarheid ook van vitaal belang in wachtzalen, concertzalen, studio’s en restaurants. Met de akoestische behandelingen kunnen we de communicatiemogelijkheden, concentratievermogen en prestaties verhogen, tevens de stress aanzienlijk verminderen.

Kantoorakoestiek is de oplossing voor uw bedrijf

  • We kunnen de exacte parameters definiëren door akoestische metingen ter plaatse.
  • Vervolgens stellen we, als onderdeel van de akoestische planning, de lijst met tools waarmee de akoestische problemen en imperfecties kunnen worden gestopt samen, op basis van de gemeten waarden en de parameters van de gegeven ruimte.
  • De verbetering van kantoorakoestiek wordt met akoestische panelen bereikt. Na meting kunnen we u precies vertellen op welk punt van het kantoor welk type paneel geplaatst moet worden om het gewenste resultaat te bereiken.
  • Akoestische panelen kunnen in verschillende kleuren en patronen geproduceerd worden, zelfs met een unieke foto, bijv. bedrijfslogo. Afhankelijk van het type paneel kunnen ze op de vloer geplaatst of aan de muur bevestigd worden.
  • De panelen zijn van hoogwaardige materialen gemaakt, bedekt met kunstleer of akoestisch fluweel, met een verfijnde afwerking die gebaseerd is op de behoefte van de klant, passend bij de stijl van de werkomgeving.

Grote, open kantoorruimtes hebben veel voordelen. Het verbetert de samenwerking en communicatie tussen collega’s, ontwikkelt het teamgevoel, dat de geboorte van gedachten en creatieve ideeën bevordert. Constant achtergrondgeluid heeft echter verschillende negatieve effecten op ons lichaam. Het snorren van kantoormachines, gesprekken met collega’s of het rinkelen en trillen van telefoons, evenals externe geluiden, hebben ook een nadelige invloed op het geheugen. Het is dan moeilijker om informatie’s in het geheugen op te slaan. Hoeveel ook je op de taken die je moet uitvoeren je concentreet, kun je de gebeurtenissen en geluiden om je heen niet uitsluiten. Met het gebruik van geschikte materialen die speciaal voor akoestische doeleinden zijn ontwikkeld, kunnen geluidsreductie en een ideale akoestiek van kantoren met succes worden opgelost. Hoogwaardige, efficiënte geluidsabsorberende akoestische elementen hebben een flexibele structuur en een hoge dichtheid, waardoor ze een perfecte oplossing voor het verbeteren van de akoestiek van kantoren kunnen zijn.

Tips voor geluidsreductie in kantoren:

1., Het is belangrijk om de plafondoppervlakken niet te negeren! Zorg ervoor dat u in deze ruimtes akoestische elementen plaatst!
2.Verticale geluidsabsorberende panelen aan wandoppervlakken zijn uiterst effectief.
3. Geluid kan ook met roomdividers verminderd worden.
4. Het wordt aanbevolen om akoestische gordijnen voor de ramen te plaatsen.
5. Geluidsreductie van bureaustoelen kan met vloerbedekking opgelost worden.
6. Geluidsabsorberende plafondverdelers kunnen gebruikt worden om de verspreiding van geluid te voorkomen.
7. Stapgeluiden kunnen met tapijten geëlimineerd worden.
8. Plaats de individuele bureau’s en of werkplekken – indien mogelijk – niet te dicht bij elkaar.
9. Voor belangrijke vergaderingen zijn geluiddichte kamers vereist.
10. Ook geluiddichte ramen en deuren helpen om geluidsproblemen te overwinnen.

K.I.

Categorieën: Tutorial