De onterecht verwaarloosde kantoorakoestiek

Wat ergonomie op de werkplek betreft, is het eerste wat ons te binnen schiet de goed afgestelde stoel, de juiste hoogte van de monitor, de optimale lichtomstandigheden of temperatuur. De onterecht verwaarloosde geluidsreductie is echter ook een belangrijk onderdeel ervan. Hier biedt kantoorakoestiek een oplossing.

Minder ziekteverzuim, betere prestaties met kantoorakoestiek

Wetenschappelijk experiment toonde aan dat de voorwaarde voor effectief werken een omgeving is die vrij is van echo, nagalm en overmatig lawaai.

Dit was de klacht van werknemers die in een in het tijdschrift Ergonomics gepubliceerd onderzoek verklaarden dat hun concentratie werd verstoord door het rinkelen van de telefoon en mensen die op de achtergrond spraken.

Open kantoor – afnemende effectiviteit?

In de hoop op een hogere productiviteit is het oorspronkelijke doel van het moderne open kantoor om de interactie en samenwerking tussen collega’s te bevorderen.
Het lijkt er echter op dat in de praktijk het tegenovergestelde gebeurt.

Een ander onderzoek wees op de risico’s van de open kantoren vanuit het oogpunt van geluidsoverlast: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26366940
Het werd ook bevestigd door het onderzoek van de Cornell University, waarbij 40 kantoormedewerkers gedurende drie uur moesten werken op een geluidsniveau dat gelijk is aan het gemiddelde geluidsniveau van een open kantoor. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11055149


Als gevolg hiervan daalde het adrenalinegehalte van de deelnemers, loste ze minder taken op en waren ze veel minder gemotiveerd dan in een rustige, akoestisch behandelde kantooromgeving.

kantoorakoestiek met witte panelen

Akoestiek op kantoor

Wanneer we aan een open kantoor denken, verschijnt er een enorme ruimte voor onze ogen waarin bureaus en stoelen op verschillende manieren worden geplaatst. Naast deze is er bijna geen ander meubilair.

In deze ruime kamer praten mensen, telefoneren, telefoons rinkelen, printers en kopieermachines werken, misschien luchtreiniging, airco-machines werken ook.

Kantoor akoestische voorschriften

Vanuit akoestisch oogpunt is het belangrijk dat de materialen die in kantoorgebouwen worden gebruikt voornamelijk beton en glas zijn met uitstekende geluidsreflectie-eigenschappen, waardoor ze de ongewenste geluiden nog verder versterken.

Op basis van de akoestische voorschriften op kantoor wordt 45-55 dB gegeven voor normale kantooractiviteiten. Als deze waarde hoger is, neemt de effectiviteit van werknemers af.

Het geluidsniveau van een open kantoor schommelt gemiddeld boven de 60-65 dB. Wanneer twee mensen met elkaar praten vanaf een afstand van één meter in normaal spraakniveau, is dit ongeveer 60 dB.

Als het bij een continu achtergrondgeluid gebeurt, verslechtert dit niet alleen de communicatie tussen de partijen, maar kan het ook leiden tot vermoeide collega’s.

https://www.youtube.com/watch?v=rcoZzFP04b8

Ruisonderdrukking is een belangrijk element van de ergonomie op de werkplek – akoestiek

Het is inmiddels duidelijk dat werken in een lawaaierige omgeving niet voordelig is, noch voor de werknemer, noch voor de werkgever.

Naast de al algemeen gebruikte elementen van kantoorergonomie zoals het conventionele en algemeen geaccepteerde zitcomfort, komen de geluidsisolatie en -absorptie, d.w.z. kantoorakoestiek, steeds meer in beeld.

uitvoering van kantoorakoestiek

Effectief werken door de akoestiek van de kamer te behandelen.

In open kantoren kunnen collega’s alleen effectief werken met optimale accessoires voor akoestiek. De belangrijkste taak is de juiste akoestische behandeling van de gegroepeerde werkstations, de vergaderruimte en de communicatieruimte.


Om dit te bereiken is de juiste selectie en juiste plaatsing van geluidsabsorberende eenheden essentieel in een kantooromgeving. Geluidsabsorberende panelen doden of filteren de ongewenste echo’s, stoten en buitensporige geluiden in een werkomgeving.

ook voor wachtkamers, restaurants

Akoestische behandeling kan de effectiviteit in veel werkomgevingen verhogen en ook zorgen voor welzijn voor de werknemers, klanten en gasten.

Naast kantoren en vergaderruimten is ruisonderdrukking en spraakbegrip ook van vitaal belang in wachtkamers, concertzalen, studio’s en restaurants. Met de akoestische behandeling kunnen we de communicatiemogelijkheden, concentratievermogen, prestaties en stress aanzienlijk verminderen.

Kantoorakoestiek is de oplossing voor uw bedrijf

  • We kunnen de exacte parameters definiëren door akoestische metingen ter plaatse.
  • Daarna, als onderdeel van de akoestische planning, stellen we de lijst met tools samen waarmee de akoestische problemen en imperfecties kunnen worden gestopt op basis van de gemeten waarden en de parameters van de gegeven ruimte.
  • De verbetering van kantoorakoestiek wordt bereikt met akoestische panelen. Na meting kunnen we precies vertellen op welk punt van het kantoor welk type paneel moet worden geplaatst om het gewenste resultaat te bereiken.
  • Akoestische panelen kunnen in verschillende kleuren en patronen worden voorbereid, zelfs met een unieke foto, bijv. bedrijfslogo. Afhankelijk van het type paneel kunnen ze op de vloer worden geplaatst of aan de muur worden bevestigd.
  • De panelen zijn gemaakt van hoogwaardige materialen, bedekt met kunstleer of akoestisch fluweel, met een verfijnde afwerking die gebaseerd is op de behoefte van de klant, passend bij de stijl van de werkomgeving.

https://www.youtube.com/watch?v=qpzfYJeHXrM&t=1s

https://perfectacoustic.nl/2019/04/08/akoestisch-paneel/

Categorieën: Tutorial