eerste deel

2e deel

Luidspreker instelling

Eindelijk kunnen we onze luidsprekers instellen

Balhoofdinstelling 300x260

En stel nu de monitoren zo op dat ze symmetrisch zijn (Sz / 2) in vergelijking met het midden van de kortere muur (Sz). Met andere woorden, de rechter- en linkerluidsprekers en de afstand van de muur dichterbij moeten gelijk zijn (M). We meten de afstand tussen de luidsprekers (A) vanaf het midden van de tweeters. Dit moet gelijk zijn aan de afstand tussen onze luidspreker en onze oren (A). Dat is ons hoofd en onze luidsprekers zouden een gelijkzijdige driehoek moeten vormen met alle zijden “A”.

Dit is onvermijdelijk voor het juiste stereobeeld. Draai de luidsprekerboxen naar u toe. Als je de monitoren echt in een gelijkzijdige driehoek hebt geplaatst, moet de hoek tussen de hartlijn van de luidspreker en de tegenoverliggende muur precies 30 graden zijn. U kunt deze hoek controleren in vergelijking met het mengpaneel of onze tafel, aangezien hun halfgolflengte-extinctie-frequentiezijden parallel moeten zijn met de muur.

Waar moeten we de luidspreker neerzetten?

Waar moeten we de 300x290-luidspreker neerzetten

Tony Maserati, meervoudig Grammy Award-winnaar, geluidstechnicus zei: wanneer we in de afluisterpositie zitten en ons hoofd draaien om de luidspreker te zien, mogen we niet alleen de zijkant van de doos zien, alleen de frontplaat die de luidsprekers bevat. Hij draait zijn monitoren naar zichzelf toe, zodat het kruisen van de lijnen, begonnen vanaf de tweeters, niet precies bij zijn oren maar enkele centimeters achter zijn hoofd zit. Rod Gervais: In zijn boek Home recording studio … definieert hij deze afstand als 16 coll, wat ongeveer 40 centimeter is. Dat laat zien dat mensen verschillende dingen leuk vinden en gebruiken. Tony deelt nog een nuttige informatie met ons … Hij leerde dat luidsprekers even ver van elkaar verwijderd moeten zijn als onze armen naar beide kanten uitgestrekt moeten zijn. In dit geval bevinden onze handpalmen zich precies in het midden van de tweeters. Het is interessant … (Tony Maserati: Tannoy).

Om de ontwikkeling van problematische interferenties te voorkomen, dient u gelijke afstanden tussen de monitor en de verschillende wanden te vermijden. Deze afstanden zouden niet alleen verschillend moeten zijn, maar ook de veelvouden van de afstanden moeten vermijden, inclusief de afstand van anderhalf keer. Als onze luidspreker bijvoorbeeld 1 meter van een muur verwijderd is, dan mag hij niet 2,3,4 enz. Of 0,5, 1,5, 4,5 meter van een aangrenzende muur (of van de vloer) verwijderd zijn.

Gebruik programma’s om dit probleem op te lossen

Er zijn programma’s die ons leven kunnen vergemakkelijken en die een deel van de berekeningen in plaats van ons doen. Na het invoeren van de afmetingen van de kamer geeft een van deze rekenmachines de locatie aan waar het de moeite waard is om de luidsprekers te plaatsen. Link: http://noaudiophile.com/speakercalc/

Plaatsing en hoogte van de monitorluidspreker

Volgens de ITU-standaard is het 120-140 cm. Hanson Hsu, de maker van de gloednieuwe en revolutionaire ZR-akoestiek, gaat verder, want hij merkte op dat in de meest populaire studio’s ter wereld het midden van de tweeter zich precies 1219 mm van het vloerniveau bevindt.

Een specificiteit van het menselijk gehoor is dat de richtingskarakteristieken beter zijn bij hogere frequenties, dat wil zeggen dat we de richting van de bron van hogere frequenties beter kunnen bepalen dan die van de lage frequenties. In het stereobeeld geven de hoge frequenties de richting van het geluid aan, daarom is het belangrijk dat de tweeters naar onze oren gericht zijn en dat ze op gelijke afstand staan.

Kantel de luidsprekers indien nodig.

Als het nodig is om de monitoren richting de grond te kantelen zodat de tweeters precies naar onze oren gericht zijn, dan mag deze kanteling maximaal 15 graden zijn. Maar als we heen en weer gaan, zullen we de hoge frequenties niet gelijk horen.

Een interessant concept is dat door het kantelen van de monitor de tweeter en de woofer op gelijke afstand van onze oren komen (in ons voorbeeld 105 cm). Maar mensen gebruiken dit niet in elke studio in het geval van near field-monitoren, dus het kan het resultaat niet significant veranderen. Maar de hoofdmonitoren zijn in bijna alle gevallen gekanteld ontwikkeld.

Afstand van de luidspreker tot de muur

De afstand tussen de luidsprekers en de wanden van de kamer heeft een grote invloed op de sterkte van de lage frequenties. Waarom? De richtingskarakteristieken van de luidsprekers zijn veel meer omnidirectioneel – d.w.z. balkenmerken, ze zenden in elke richting uit – wat betreft de lage frequenties dan in het geval van hogere frequenties. (De hogere frequenties zijn veel gerichter.) Dit effect begint echt vanaf 500Hz naar beneden en vanaf 125Hz neemt het volledig de vorm van een bal aan. De bas straalt dus in alle richtingen uit, wat een zoemend tumult oplevert.

Richting van bas door juiste plaatsing van de luidspreker

Bas-geluid-253x300

De basgeluidsgolven diffunderen dus niet alleen in één richting – naar voren – maar ze gaan door de achterkant van de luidspreker recht naar de muur tegenover ons (naar de achterkant van de luidspreker) en stuiteren van daaruit. Wanneer deze golven de golven ontmoeten die uit de luidspreker komen, wordt een akoestische interferentie gevormd.

Als de luidspreker zich op een afstand gelijk aan een kwart van de golflengte van de muur erachter bevindt, heffen de twee golven elkaar op door de interferentie. De annulering vindt altijd plaats bij de luidspreker die op een afstand van 1/4 van de golflengte is geplaatst, ongeacht in welke fase de geluidsgolf zich bevindt.

Waarom?

Omdat de teruggaande weg van de geluidsbron op 1/4 van de golflengte naar de bron 2×1 / 4 is, d.w.z. 1/2 … wat betekent dat de uitgezonden en gereflecteerde golf zich altijd in een 180 graden verschillende fase bevindt. Omdat ze gelijk zijn maar met een tegengestelde amplitude, heffen ze elkaar volledig op. Dit is wat we grenseffect noemen. Dit fenomeen resulteert in grote afsnijdingen in het frequentiebereik en beïnvloedt de basweergave veel meer dan de staande golven. Helaas kunnen we deze fout alleen oplossen door de monitor correct te plaatsen en door akoestische demping. Als we luidsprekers hebben die niet in de muur zijn ingebouwd, is het grenseffect altijd aanwezig.

Met akoestische panelen kunnen we het grenseffect aanzienlijk verkleinen.
We kunnen dit visualiseren in de volgende Excel-tabel: SBIR-calculator.

De eerste annuleringspiek is meestal 2/3 octaaf breed.

We kunnen een monitorluidspreker op twee manieren plaatsen om de annulering te verminderen:

Klang

1. Zet de monitoren zo dicht mogelijk tegen de muur voor u (achter de monitoren).
Hoe dichter u de luidsprekerbox bij de muur brengt, des te hoger de frequenties zal het annuleringseffect overheersen. Dit is goed nieuws omdat de hogere frequenties veel gerichter zijn en we ze veel effectiever kunnen dempen, bijv. met akoestische absorber. Om het SBIR-effect te minimaliseren, moeten we eerst de afstand tussen 0-20 cm proberen. Het is belangrijk om de minimale wandafstand in de instructies voor de monitor te controleren, want bij bepaalde (wat kleinere) modellen zit dit effect in het geluid van de luidspreker en als je de doos niet volgens de instructies plaatst, zul je niet krijg de verwachte geluidskwaliteit.

Kleine akoestische demping

dontes-162x300

Bij zeer kleine afstanden kan een akoestisch paneel van 10 cm achter de luidsprekers het onderdrukkingseffect goed dempen. Breedband-bas-traps zijn zelfs nog beter. Het hangt natuurlijk ook af van de kamer. Hoe groter de afstand tot de muur, des te minder effectief is de akoestische demping.

Aandacht!

Als u zeer kleine monitorluidsprekers gebruikt, plaats deze dan niet te dicht bij de muur! Deze kleine monitoren zenden in elke richting uit, ook in het lage middenfrequentiebereik en door ze dicht bij de muur te plaatsen, is het annuleringseffect sterker in het lage middenfrequentiebereik, wat een hoorbare toonkleuring produceert. De monitoren met hun basreflexgat in de achterkant van de kast mogen niet dichter bij de muur worden geplaatst dan in de instructies is toegestaan.

Een snelle tip voor de plaatsing van de luidspreker:

U hoeft de luidsprekers die dicht bij de muur zijn geplaatst niet te veel van stroom te voorzien, waardoor u een hoger volume en minder vervorming krijgt. Maar helaas, vanwege het near filed effect zal er een baspiek zijn (hetzelfde als we onze microfoon te dicht bij de geluidsbron plaatsen) maar we kunnen dit gemakkelijk aan met een EQ of akoestische panelen. Nog beter als we kalibratiesoftware hebben, doe dan de EQ-instelling, bijv. IK Multimedia ARC2, of ROOM EQ WIZARD (REW).

2. Plaats de luidsprekers zo ver van de muur dat de storing afneemt.

Uitsterven-300x165

Hoe meer we de afstand tussen de muur en de luidspreker vergroten, hoe minder de gedoofde frequentiewaarde zal zijn. Als we deze theoretische afstand zo kiezen dat de gedoofde frequentie lager is dan wat onze luidspreker kan uitzenden, zullen we het grenseffect niet horen. Dit is alleen een goede keuze als we een kamer hebben die groot genoeg is.

We kunnen de weggevallen middenfrequentie berekenen met de volgende formule:

Fc = c / 4 x D
Fc -> de gedoofde middenfrequentie

c -> geluidssnelheid (343 m / s)

D -> de afstand tussen het membraan van de luidspreker en de muur erachter in meters (niet de afstand tussen de luidsprekerbox en de muur !!! Zie de foto)

Over het algemeen moet je in het geval van een tweewegmonitor (dit is wat mensen luidsprekerboxen met 2 luidsprekers noemen) het meest voorzichtig zijn in het bereik tussen 40-80 Hz en je best doen in het geval van frequenties tussen 80-200 Hz.

Daarom, in het geval van een typische studiomonitor, de aanbevolen muur-luidsprekerafstanden

Goed: ingebouwd in de muur of zo dicht mogelijk tegen de muur
  • Acceptabel: 0,1-1 m
  • niet aanbevolen 1-2,2 m
  • Goed: boven 2,2 m

Natuurlijk kunnen we de optimale wand-luidsprekerafstand berekenen als we de frequentie van onze luidspreker kennen waar de bas begint weg te sterven met 3dB. Dit noemen we de lage afsnijfrequentie van de luidspreker.

Dmin = (1,4×343) / 4 x F-3dB
Dmin -> minimale afstand tussen de luidspreker en de muur erachter in meters

(1,4×343) -> constante = 480,2

F-3dB -> de frequentie waar het lage uitschakelpunt van de luidspreker is, d.w.z. waar het diagram van de geluidsdruk 3dB daalt.

Voorbeeld:
Het lage uitschakelpunt van een luidspreker is 55 Hz. Hoe ver moet het van de muur worden geplaatst?
1e stap: 4 x 55 = 220
2e stap: 480,2 gedeeld door 220 = 2,181818. Het moet 2,18 m van de muur worden geplaatst om het grenseffect zo laag mogelijk te maken dat het uitsterven niet meer te horen is.

In het geval van grote luidsprekers die zeer lage frequenties kunnen uitzenden, leidt deze methode tot zeer grote afstanden en kan daarom niet echt worden gebruikt in thuisstudio’s. Het andere probleem is dat bij grote afstanden de zijwanden en ook de afstanden tussen vloer en plafond in de formule worden opgenomen. In dit geval is de beste keuze een monitor die in de muur is ingebouwd, zoals we in grote studio’s kunnen zien.

Bass cut en monitoring afstand vanaf de achterwand

In kleine ruimtes is het grootste probleem de bas weerkaatst door de achterwand. Deze laagfrequente geluidsgolven veroorzaken pieken bij frequenties van 1/2, 1, 3/2, enz. Die gewoonlijk lager zijn dan 6 dB en resulteren in een ratelende echo. Een veel groter probleem is dat de golflengten van 1/4, 3/4, 5/4 cut veroorzaken, we horen deze frequenties niet.

In kleine kamers heeft dit meestal invloed op het bereik onder 300Hz, dat zelfs 30dB stiller kan zijn. In het ideale geval is onze controlepositie minstens 3 meter van de achterwand, waardoor het kwartgolflengte-extinctie-effect verschuift naar de frequenties onder 30Hz. Als je niet zo’n grote studio hebt, moet je zeker akoestisch absorberende panelen op de achterwand plaatsen om de laagfrequente geluidsgolven te dempen. Dit wordt ook aanbevolen in een ruimte die groot genoeg is.

Annulerende effecten veroorzaakt door golven die worden weerkaatst door andere muren

Grenseffect wordt niet alleen veroorzaakt in het geval van geluiden die worden weerkaatst door de voorwand. De vloer, het plafond, de zijwanden en ook de achterwand hebben allemaal dit effect. Daarom is het raadzaam om de hele kamer akoestisch te behandelen. We hebben dus een meer algemene formule nodig om de extinctie-frequentie te berekenen.

Uitdovingsfrequentie halve golflengte:

Fc = c / 4 x D
Fc = c / 2 x (D reflex – D direct)
Fc -> de gedoofde middenfrequentie

c -> geluidssnelheid (343 m / s)

D reflex -> de afstand die het geluid aflegt tussen de luidspreker en onze oren gereflecteerd door de muren

D direct -> de afstand die het geluid aflegt van de luidspreker tot onze oren die in een rechte lijn bewegen.

U kunt dezelfde formule gebruiken om de middenfrequenties te berekenen die worden gereflecteerd door uw studiotafel of mengpaneel. Je kunt op de foto zien dat de geluiden ook worden weerkaatst door de oppervlakken voor de monitor, en op bepaalde frequenties versterken en uitdoven ze op andere frequenties op dezelfde manier als die weerkaatst worden door de muur. (Dit is bijvoorbeeld de reden waarom het niet raadzaam is om de near field-monitoren op de brug van het mengpaneel te plaatsen.) Het volume van deze gereflecteerde geluidsgolven is niet zo groot als die van de voorwand, dus ze kunnen veel minder probleem. U kunt dit fenomeen testen als u een kussen of een opgevouwen deken voor de luidsprekers op tafel of mengpaneel legt.

Bureau-300x239

Zoals u op de afbeelding kunt zien, wordt dit probleem groter als onze monitor zich dicht bij het reflecterende oppervlak bevindt, bijv. je legt het direct op tafel. Als u de monitoren alleen op een tafel kunt plaatsen, om welke reden dan ook, zet ze dan altijd hoger dan de tafel! Door gebruik te maken van tafelstandaards kunt u niet alleen de tweeter van uw monitoren verhogen ter hoogte van uw oren, maar kunt u ook een veel “helderder” geluid horen doordat u deze van de tafel isoleert.

mopad1

Breng de monitoren altijd omhoog met een hard en stabiel ding. En plaats een trillingsdemper (opencellig schuim, Auralex Mopad, etc.) of Blue-tec lijm tussen de standaard en de monitor.

Kamfiltering

De reflecterende oppervlakken dichtbij de monitor veroorzaken een kamfiltereffect. Dit produceert een buisvormig geluid dat lijkt op een phaser- of flanger-effect. Plaats daarom nooit een reflecterend oppervlak zoals een muur, rekdoos, een andere luidspreker, kast, enz. In de buurt van de luidspreker. Zorg er ook voor dat de computermonitors zich altijd achter het niveau van de luidsprekers bevinden en zo ver mogelijk van het voorste niveau van de luidsprekerbox. Hieruit kunnen reflecties voortkomen, daarom is het de moeite waard ze te kantelen. Je kunt het testen terwijl je naar muziek luistert …

wordt vervolgd…

Categorieën: Blog