Roamen in akoestische diepten

Zonder diepe geluiden zouden onze favoriete muziek en films onaangenaam worden. Maar zoals ons adagium “men kan te veel van het goede hebben” het goed verwoordt, kunnen te veel diepe stemmen de geluidservaring verslechteren. Het is niet alleen belangrijk om in de studio’s een optimaal akoestisch geluid te creëren, het kan ook bij ons thuis doorslaggevend zijn of de gegeven ruimte resoneert of dat de juiste geluidsabsorberende oppervlakken het geluid dempen en zo het volle genot van muziek of film garanderen. Het is niet genoeg om alleen luidsprekers te kopen. Het oude Maya-volk, dat 6000 jaar geleden leefde, erkende ook het belang van akoestiek bij het bouwen van hun tempels. Tegenwoordig hebben we veel uitstekende producten beschikbaar om de kwaliteit van surround-geluid te maximaliseren.

Wat is akoestiek?

Vanuit het oogpunt van surround sound is de akoestiek niets meer dan de luchtruimte in de kamer, en de muren, meubels, etc. bemest effect.

“Muziek is een must omdat het je omringt”

Muziek wordt sinds de jaren zeventig voor therapeutische doeleinden gebruikt omdat het stress verlicht, en de effecten op de gezondheid zijn algemeen aangetoond. Hieruit volgt ook dat geluiden die worden veroorzaakt door een slechte akoestiek de luisteraar gespannen kunnen maken en zelfs hoofdpijn kunnen veroorzaken. Akoestisch belangrijke factoren zijn verstaanbaarheid, resonerende geluiden, ruimtebeleving, maar ook de verhoudingen van de ruimtes, de vorm van de inrichting en de posttrillingstijd van de geluiden zijn niet te verwaarlozen.

Een perfecte plattegrond bestaat niet, maar er zijn zeker ongunstige, zoals vierkante kamers, waar het aandeel van de muren een probleem kan zijn voor kleine ruimtes. Staande golven kunnen interferentiepunten vormen die vooral bij diepe frequenties storend zijn. Een elektronisch geluidssysteem kan een kamer met een slechte akoestiek slechts in geringe mate verbeteren.

Rijden op geluidsgolven

Geluidsgolven stuiteren

Geluidsgolven weerkaatsen tegen muren, dus geluidsgolven van verschillende richtingen en sterktes stromen door elk punt van de kamer, waardoor twee soorten geluidsvelden ontstaan: diffuse en directe geluidsvelden. Het directe geluidsveld wordt gevormd wanneer de geluidsbron wordt ingeschakeld, en vervolgens wordt het geluid gereflecteerd door de muren en objecten; dit creëert het gereflecteerde geluidsveld. Samen zorgen de twee geluidsvelden voor ons gevoel voor afstand, richting en ruimte. Als daarentegen de posttrillingstijd van het geluid lang is, wordt het later uitgezonden geluid verduisterd, waardoor ook de verstaanbaarheid van de muziek en spraak wordt aangetast. Door geluid te absorberen, kunnen we deze nagalmtijd verkorten, in feite door geluidsenergie te verminderen.

Nou, laten we dan een grote slikken!

Geluidsabsorberende materialen worden geclassificeerd op basis van het rendement van de energie die ze absorberen, tussen nul en een waarde. Materialen met een nulwaarde (bijv. Marmer) reflecteren vrijwel alle energie en de mate van absorptie die met een is gemarkeerd, reflecteert geen enkele energie.

Een beetje geometrie …

Als de ruimte kubusvormig of rechthoekig is en er grote, lege, harde oppervlakken beschikbaar zijn, moeten de nadelige akoestische effecten worden gecompenseerd door geluidsabsorberende middelen die de gereflecteerde geluiden verminderen en gelijkmatig verdelen.

Alles kan helpen!

Geluidsgolven van muziek

De golflengte van diepe tonen is groter dan die van hoge tonen. Het kan alleen worden bevochtigd met een dicht vezelig, akoestisch absorberend materiaal met een hoog soortelijk gewicht of een akoestisch afgestemd membraan. Bouwmaterialen hebben doorgaans een laag geluidsabsorberend vermogen. Daarom is het belangrijk dat als we streven naar een onberispelijke surround sound, we alleen de beste materialen en producten kiezen! Akoestische metingen kunnen worden gebruikt om het absorptievermogen van lage tonen met wiskundige nauwkeurigheid te berekenen.

Kom op jacht! Laten we de bas vangen!

gedrukt-akoestisch-paneel

Een bass trap of bas-absorberend membraan is essentieel voor een helderder geluid. Door het toe te passen, kunnen we de belangrijkste en tegelijkertijd meest uitdagende taak van de ideale akoestiek realiseren: het dempen van diepe geluiden. In het geval van bas (150 Hz) neemt de nagalmtijd toe, wat in de praktijk betekent dat we niet het echte volume en de kwaliteit van de bas in de kamer horen, maar het geluid van de ‘kamer’, en dus vervormde bassen, kunnen ruïneren de geluidservaring.

Energie gaat niet verloren, het wordt alleen getransformeerd

Een bas-absorberend membraan is een akoestisch paneel dat overmatige geluidsgolven vermindert binnen een smaller frequentiebereik. Ze zorgen voor een helderder, gelijkmatiger geluid. Het geabsorbeerde geluid verdwijnt niet, het transformeert alleen. Akoestische coatings worden gewoonlijk gemaakt van materialen met een hogere dichtheid, b.v. gemaakt van samengeperste glasvezels. Door de energie van het geluid pulseren de deeltjes, waardoor de overtollige energie vrijkomt, maar niet langer in de vorm van geluid. Luchtdeeltjes wrijven tegen het materiaal, waardoor wrijving ontstaat. De kinetische energie van lucht wordt omgezet in warmte.

Draai de hoek om

Eerst in de hoeken en dan op de zijwanden moeten de diepe geluiden die zich daar ophopen, worden gedempt. Plaats indien mogelijk bas-absorberende membranen op een afstand van minimaal 10 cm van de muur. Denk ook aan het plafond, want op dit grote, vlakke oppervlak kunnen staande golven zich ongehinderd voortplanten, waardoor het basbereik negatief wordt beïnvloed.

akoestische studie

Kijk naar de lucht!

De natuurlijke akoestiek van hoge plafonds kan voor problemen zorgen, die bijvoorbeeld opgelost kunnen worden door het plaatsen van verlaagde plafonds en / of geluidsabsorberende membranen.

Is het maat maat?

Een kleinere kamer is veel luidruchtiger dan een ruime, meer open kamer omdat het geluiden sneller weerkaatst en de frequentie van de kamer oppikt.

Dit kunstlederen membraan is goed leer! Maar dat katoen is een goede!

Onze diepe geluidsabsorberende membranen, gemaakt met unieke technologie, hebben momenteel de hoogste absorptie (geluidsabsorberende) coëfficiënt op de markt. Dankzij het gebruik van hoogwaardige materialen en een hoog niveau van professionaliteit vervullen onze leren akoestische membranen perfect hun basabsorberende functie, terwijl ze ook dienen als decoratief accessoire voor de uitrusting van onze studio en huis. Akoestisch kunstleer met hoge dichtheid boven 600 Hertz absorbeert zeer minimale hoeveelheden hoge tonen, waardoor het veel effectiever is in de diepere bereiken.

Onze diafragma’s van imitatieleer vernietigen ongewenste basgeluiden al vanaf 30 Hz, dus we horen meer gedetailleerde bassen en de hoge tonen blijven luchtiger. De efficiëntie van onze kunstleren membranen wordt ondersteund door de 90 kg / kubieke meter akoestische katoen ingebed in de stijve houten structuur. Akoestisch katoen is volkomen onschadelijk voor de gezondheid. Zachte, lichte sponzen met een zachte textuur, piepschuim en akoestische schuimen hebben de neiging hogere tonen te absorberen, vandaar de diepe tonen die we oorspronkelijk wilden verzachten; ze intensiveren nog meer. De vezelachtige structuur van akoestisch katoen is het geheim van een onberispelijke geluidsabsorptie en geluidsisolatie.

Het is zo sterk als oud schoenleer!

akoestisch membraan

Onze akoestische membranen van imitatieleer zijn verkrijgbaar in zeven kleuren, ze voelen en zien precies hetzelfde aan als uw echt leer. Zwart is uit voorraad leverbaar. Het schoonmaken is heel eenvoudig. Afnemen met een vochtige doek is voldoende.

Laten we eens kijken naar wereld-akoestische curiosa over de beroemdste poppodia ter wereld

Sydney Opera House

De bouwstijl van het Sydney Opera House maakt het echt uniek. Over de akoestiek van de concertzaal zijn de meningen verdeeld. Critici geven de schuld aan het te harde geluid en de gigantische afmetingen voor het resulterende geluid. De renovatie van het Opera House is gepland voor 2019-2021, de zaal zal mogelijk een ingrijpende transformatie ondergaan. Het verkleinen van het podium, het vervangen van verouderde akoestische reflectoren en het veranderen van de muren kan ook helpen om een ​​perfecter surround-geluid te creëren.

Mozarts nalatenschap: Musikverein

Wolfgang Amadeus Mozart stierf in 1791, maar zijn muzikale werk, genialiteit en prachtige werken zijn bewaard gebleven voor het nageslacht. Het opende in 1870 in de Musikverein in Wenen, die wordt beschouwd als de beste akoestische concertzaal ter wereld. Het geheim van de uitstekende akoestiek van de Great Hall (Sterling Hall) ligt in het ontwerp van de hal. Rechthoekige, vlakke of licht hellende vloer, hoog podium en band. Er zijn hier ook een aantal geluidsreflecterende oppervlakken. Als het niet mogelijk is om geluidsreflectoren in huis te plaatsen, plaats de luidsprekers dan minstens een meter van de muur om te voorkomen dat het geluid wordt geabsorbeerd door de materialen die de muur bedekken (bijv. Gipsplaat).

Theater akoestiek

Het is de moeite waard om Symphony Hall te noemen, die op de tweede plaats staat in de lijst van de beste concertzalen ter wereld, evenals het Buenos Aires Theatre met bronzen medaille.

De Royal Albert Hall in Londen

Hoewel de meeste componisten over het algemeen niet houden van grootschalige akoestiek op locatie, maar omdat het publiek op deze manier meer ziet, accepteren ze het. Sinds het 150-jarig bestaan ​​heeft de Royal Albert Hall een aantal hoogwaardige, wereldberoemde uitvoeringen en concerten georganiseerd.

Onze nationale trots

Het Müpa-gebouw (Paleis van de Kunsten) herbergt de Nationale Concertzaal met vier verdiepingen, die plaats biedt aan 1.800 personen. De akoestiek is van wereldklasse en de afmetingen zijn indrukwekkend: 25 meter breed en 52 meter lang. De akoestiek is ontworpen door het wereldberoemde Amerikaanse akoestische ontwerpbureau Artec en zijn hoofd, Russel Johnson. Een belangrijk onderdeel van de akoestiek is de enorm klinkende parachute boven het podium en de zaal, waarvan de beweegbare vleugels omhoog en omlaag kunnen worden bewogen. Hij weegt 70 ton en de constructie bestaat uit 5 beweegbare delen. Langs het podium en de zijwanden bevindt zich een systeem van resonantiekamers die de nalooptijd aanpassen door grote deuren met computerbesturing te verplaatsen.

Op wetenschappelijke basis

Anatoly Vasilyev, de wereldberoemde Russische regisseur, heeft een academische professor gevraagd om de akoestiek van zijn theater in Moskou te ontwerpen. Deze geniale wetenschapper was onder meer betrokken bij ruimteverkenning. Bij het onderzoeken van de mentale toestand die hij ervaart in een besloten ruimte, ontdekte hij dat een verscheidenheid aan akoestische stimuli kan helpen bij de negatieve effecten die worden veroorzaakt door een besloten ruimte. Een veelvoorkomend probleem is de overbevolking in openbare ruimtes, wat resulteert in een verwarrend geluidseffect.

Akoestische „bogey-men”

1.RATTLE ECHOES

In een lege ruimte, tussen de parallelle muren, galmt het geluid heen en weer en verliest het langzaam zijn energie. Deze kunnen worden vermeden door de tegenoverliggende muren op verschillende manieren te bedekken.

2. OMREKENING

Hoe groter een kamer, hoe minder armaturen erin – hoe meer de galm wordt verstoord. Bas-absorberende membranen kunnen in dit geval helpen.

3.STAANDE GOLVEN

Ze vormen zich in de hoek en bij de muren. Door bass traps te plaatsen kunnen we ook dit probleem oplossen.

4. EIGEN GELUID VAN DE KAMER

Het eigen geluid van de ruimte hangt af van de afstand tussen de muren en de vloer en het plafond. Het is eigenlijk een weerklank. Als de hoogte en breedte van de kamer hetzelfde zijn, zal de zelfstem nog meer toenemen.

DIT IS ECHT AKOESTISCH!

Het staat buiten kijf dat we, om een ​​optimale akoestiek te bereiken, rekening moeten houden met verschillende factoren. De afmetingen en vorm van de ruimte, de uitrusting, de bekleding van de muren, de temperatuur zijn allemaal belangrijke gegevens! Vertrouw ook een echte expert toe met het akoestische onderzoek en de nauwkeurige meting van uw huis, kantoor of studio!

Kies voor luidsprekers van topkwaliteit, geluidsabsorberende en geluidsisolerende panelen, akoestische diffusors, geluidsisolerende gordijnen in plaats van goedkopere producten van slechte kwaliteit! Bij het ontwerp van onze producten is ook rekening gehouden met de esthetiek. We verwennen dus niet alleen onze oren, we kunnen ook een visuele ervaring hebben. Elk type van onze akoestische membranen kan de versiering van elke kamer of studio worden. Perfect Acoustic brengt niet alleen “perfect geluid” voor zijn rekening, het laat zich bij de productie van zijn producten ook leiden door het doel dat zijn klanten maximaal tevreden zijn, dat ze kunnen genieten van een onberispelijk geluid.

Categorieën: Blog