Sport en muziek

muziek luisteren tijdens het sporten

Regelmatig sporten en bewegen is belangrijk voor onze gezondheid. We kunnen kiezen uit een breed scala aan sporten die passen bij onze individuele vaardigheden en smaak. Er zijn teamsporten, maar je kunt ook kiezen voor een vorm van beweging die individueel gedaan kan worden.

Luisteren naar muziek tijdens het sporten verhoogt de effectiviteit van dansen, aerobics, gymtraining, hardlopen of cardio-workouts. Lichaamsbewegingen op het ritme van muziek zijn volgens onderzoek veel effectiever dan trainen zonder muziek.

Afhankelijk van het soort oefening hebben we verschillende muziekgenres en dynamiek. Het maakt niet uit welke muziek we kiezen voor welke sport!

Het ritme van de muziek

Bij het uitvoeren van meer intense, snellere vormen van beweging, is het raadzaam om naar meer dynamische, snelle nummers te luisteren. Snellere muziek geeft zelfs het ritme van de oefeningen. Met de juiste muziek kunnen we ons energieker en in een beter humeur bewegen. We worden later moe, we kunnen langere tijd intensievere oefeningen doen. Tijdens hardlopen, aerobics of cardio workouts kan muziek met een sneller ritme gebruikt worden.

Voor langzamere sporten met een meer ontspannen tempo zijn minder dynamische melodieën geschikt. Een voorbeeld is yoga, die niet alleen het lichaam traint, maar ook de ziel onderhoudt. Daarom is een harmonieus, rustig ritme belangrijk, wat zelfs meditatie bevordert.

Akoestiek is ook belangrijk tijdens het sporten!

Als je binnenshuis muziek op muziek afspeelt, moet je ook rekening houden met de akoestiek van de kamer. Als we de akoestische behandeling verwaarlozen, zal de muziek echoën, luidruchtig zijn, wat ons nerveus, gespannen kan maken of zelfs tot hoofdpijn kan leiden.

akoestiek in de sportschoolSportscholen, dansscholen en sportscholen hebben meestal grote, vlakke oppervlakken. Harde muren, plafonds, glas en vloeroppervlakken reflecteren de geluiden, waardoor een echo ontstaat die het geluid van de muziek sterk vervormt. Om dit te voorkomen, moet u akoestische panelen op de muren en het plafond plaatsen die echo elimineren en een helder, vervormingsvrij geluid geven. Als de ruimte veel glas heeft, kunnen speciale akoestische gordijnen akoestische problemen voorkomen.

Binnen of buiten trainen?

Sporten in de buitenlucht heeft de voorkeur, maar door het weer wint indoortraining terrein. We kunnen niet alleen trainen in sportscholen, we kunnen ook thuis trainen als we geen andere optie hebben.

Buiten sporten is het gezondst als je het in frisse, schone lucht doet. Helaas kunnen we in steden met smog, vervuilde lucht soms meer schade aan onze gezondheid aanrichten door bijvoorbeeld hardlopen of fietsen.

De heilzame effecten van muziek

effecten-van-muziek-op-sport

Muziek heeft duidelijk een positief effect op de effectiviteit van bewegen en verhoogt ook onze stemming voor sport. Muziek leidt ons af van slechte gedachten en vermoeidheid. Als we de oefeningen vrolijker en enthousiaster doen, kunnen we eerder het gewenste resultaat bereiken. Gebruik akoestische panelen en diffusers om vervormd en galmend geluid te elimineren voor de perfecte ervaring en resultaat.

Categorieën: Blog