kamerakoestiek

De beroemdste guerrilla ter wereld is Che Guevara. Hij is bekend voor veel mensen van zijn karakteristieke portret en zijn pet met een rode ster. Hier in Europa is eerder de uitdrukking partijdig gebruikelijk dankzij de verhalen over de glorieuze daden van de heroïsche Sovjet-partizanen.

kamerakoestiek

Ik weet niet echt hoe dicht Che Guevara tijdens zijn leven bij de akoestische demping van de kamer – of bij de muziek – kwam, maar ik moet bekennen dat ik gewoon de bovenstaande foto had gefotoshopt. We kunnen de exacte definitie van het woord guerrilla ook op internet vinden, maar tegenwoordig gebruiken we dit woord ook voor een ander fenomeen.

Zoals de guerrillatuiniers die de stad jungle met bloemen en planten vullen met behulp van hun eigen simplistische methoden onder dekking van de duisternis. We kunnen deze methode ook toepassen voor het elimineren van onze akoestische kamerproblemen. Ik bedoel hiermee natuurlijk niet dat we veel bloemen in de studio moeten planten.

Degenen die niet weten wanneer ze akoestische demping nodig hebben, wat het is en waarvoor het een oplossing biedt, lees dit eerst:

We kunnen kamerakoestiek een vanuit theoretische en een praktische kant benaderen.

Om een goed resultaat te bereiken hebben we ze allebei nodig, maar ze sluiten elkaar niet uit. Guerrilla akoestiek geeft de voorkeur aan een praktische aanpak, maar we kunnen ook lezen over de theoretische achtergronden in het volgende artikel.

Wat u absoluut van de theorie zou moeten weten

kamerakoestiek

We kunnen het ruimteakoestiekprobleem praktisch van twee kanten benaderen:

lage frequentie(“ba”) geluiden en midden / hoge frequenties. In kleine ruimtes worden de geluiden onder 300 Hz beschouwd als lage frequenties, in deze gevallen veroorzaken de staande golven het probleem. We beschouwen de geluiden boven 300 Hz als midden / hoge frequenties, in deze gevallen vormen de reflecties het probleem. Kortom, we kunnen stellen dat we in een kleine kamer het geluid van de luidsprekers boven 300 Hz horen, en het geluid van de kamer onder dit niveau.

We kunnen de middelste / hoge frequenties beschouwen als energieën die zich in een rechte lijn voortplanten, zoals het licht dat wordt gereflecteerd door het oppervlak zonder het te penetreren. In het geval van lage frequenties is de golfbenadering meer geschikt.

kamerakoestiek

  1. De volgende aspecten van geluid zijn belangrijk:
  2. deeltjessnelheid en geluidsdruk
  3. geluidsdruk
  4. deeltjessnelheid
  5. grootte van de kamer

Het geluid is eigenlijk de beweging van de luchtdeeltjes die een druk op ons trommelvlies tot gevolg hebben.

Wanneer het geluid zich verspreidt, bewegen de deeltjes vrij in de lucht als zogenaamde longitudinale golven. Wanneer een geluidsgolf een hard oppervlak raakt dat akoestisch ondoordringbaar is (muur), krimpen de deeltjes, vertragen ze en stoppen ze, ze brengen hun energie over op de muur.

Het oppervlak zal tot op zekere hoogte worden vervormd en wanneer het zijn oorspronkelijke vorm terugkrijgt, geeft het de resterende energie terug aan de deeltjes en begint de golf opnieuw in de tegenovergestelde richting, met andere woorden, het wordt gereflecteerd.

De deeltjes bewegen niet echt in de verspreidingsrichting van de golf, ze nemen alleen zijn beweging over (zie geanimeerde afbeelding). Wanneer ze een oppervlak raken, creëren ze druk op het oppervlak en de condensatie van de deeltjes verhoogt ook de luchtdruk.

Op figuur -zie pagina 2- kunt u zien hoe de snelheid van de deeltjes en de waarde van de geluidsdruk verandert in de kamer zelf. Vanwege de staande golven kan de druk niet alleen langs de muren constant zijn, maar ook op 1/2 en 1/4 van de kamergrootte, afhankelijk van de frequentie.

Waarom is het belangrijk dat we het weten?

Omdat we op basis daarvan de absorberende akoestische panelen in twee groepen kunnen verdelen. Een daarvan transformeert de kinetische energie van de deeltjes in thermische energie, d.w.z. het vertraagt ze, de andere transformeert de druk in kinetische energie en vervolgens thermische energie.

Daarom is een akoestisch paneel dat werkt volgens een vertragingsprincipe volledig ineffectief waar de deeltjes niet meer bewegen of langzaam bewegen (d.w.z. langs de wanden). En de eenheden die de druk transformeren, zijn niet effectief wanneer er weinig of geen geluidsdruk is (d.w.z. ver van de muren).


We kunnen de hoge / middenfrequenties behandelen met dempingspanelen van voldoende dikte die de akoestische energie absorberen vertragen, en we kunnen de lage frequenties alleen effectief behandelen met de panelen die de druk absorberen (zogennaamde “bass-traps”).

Wat is guerrilla Kamerakoestiek?

Helaas is kamerakoestiek een complexe wetenschap die niet alleen uitgebreide kennis van natuurkunde en wiskunde vereist, maar ook uitgebreide materiaalkennis en nog meer ervaring. Wat wij stervelingen hieruit gemakkelijk kunnen leren, is ervaring.

Dat betekent in het kort het volgende:

Terwijl we in onze studio naar muziek (of geluiden) luisteren, maakt onze partner veranderingen in de studio en we observeren het effect van deze veranderingen op het geluid. Als we vinden dat de muziek evenwichtiger, gedetailleerder en begrijpelijker is geworden, is de gegeven verandering nuttig en het waard om te bewaren. Als we het tegenovergestelde hiervan horen, was het een ongewenste verandering die moet worden vermeden.

Dit is een kamer die onjuist wordt behandeld.

Methoden in een notendop

Als een voorlopige samenvatting een eenvoudige methode waarmee we de akoestiek van de kamer gemakkelijk kunnen aanpassen:

Wat is guerrilla Kamerakoestiek
  • Je partner houdt een groot (en indien mogelijk een dik) kussen in zijn / haar hand en beweegt het langzaam langs de muur van de kamer, voornamelijk op oorhoogte van de luisteraar en in de hoeken. U hoort de wijziging onmiddellijk.
  • Dikke gordijnen en tapijten of zachte stoelen en ligstoelen kunnen de situatie alleen maar verergeren omdat u alleen de hoge frequenties dempt.
  • U kunt een kussen op uw bureau of op het mengpaneel voor u leggen om de vervormingen als gevolg van het kamfiltereffect te testen.
  • Boeken zijn gemaakt van papier dat is gemaakt van hout. Hun soortelijk gewicht is 0,7-1,2 g / cm3, wat behoorlijk belangrijk is, dus ze dempen de snelheid van de laagfrequente geluidsgolven goed.
  • Daarom kan er quasi een bass traps van worden gemaakt. Het is de moeite waard om ze vooral in de hoeken of voor de voor- en achterwand te plaatsen. Het is de moeite waard om een luchtspleet van 10-20 cm tussen de muur en de vochtpanelen achter te laten. Gebruik de guerrilla-methode ook voor het bepalen van de optimale positionering.

Als u de juiste positie vindt, markeert u deze om een geschikte paneel te plaatsen of het verplaatste item daar te laten.

Natuurlijk gebruiken we deze methode voornamelijk voor het verbeteren van de akoestiek van een bestaande kamer en in dit geval kunnen we alleen praten over compromissen. Als u een kamer met een perfecte akoestiek wilt hebben, moet deze een kamer zijn die speciaal is ontworpen en gebouwd voor studiodoeleinden, en de wetenschappelijke benadering is zelfs in de planningsfase nuttig.

Sensation – Kamerakoestiek

Aangezien wij guerrilla’s geen serieuze meetapparatuur hebben, moeten we vooral op onze oren vertrouwen. (Of bel Perfect Acoustic https://perfectacoustic.nl/acoustic-measurement/) Helaas is dit niet echt een goede zaak omdat ons gehoor zeer subjectief is .

Onze emotionele toestand, vermoeidheid en de akoestische omstandigheden die we vóór de test hebben ervaren, hebben grote invloed op ons gehoor. Bovendien past ons gehoor zich gemakkelijk aan de omstandigheden aan. Je kunt het gemakkelijk testen als je bijvoorbeeld de lage frequentie met 6dB op de EQ van je bestaande reproductieapparaat verlaagt, dan luister je een tijdje naar de muziek met deze instelling, b.v. gedurende 10-20 minuten.

Na 20 minuten voelt u de mindere bas niet, maar als u de EQ herstelt naar 0 dB, zult u de verandering onmiddellijk voelen. Natuurlijk kunt u hetzelfde doen met de hoge frequenties.

(Dit is onder andere de reden waarom het de moeite waard is om tijdens het mixen naar referentiemuziek te luisteren en elk uur een rusttijd van minstens 10 minuten te hebben.) Om dit fenomeen te elimineren, is het de moeite waard om methoden toe te passen waarmee u de compensatie kunt uitsluiten- vermogen van je hersenen.

Dit is een kamer die onjuist wordt behandeld.
Dit is een kamer die onjuist wordt behandeld.

Microfoons nemen de frequenties in alle gevallen objectief en constant waar.

U kunt elke noodzakelijke meting uitvoeren met de gratis Room EQ Wizard-software,er is alleen een meetmicrofoon nodig. Als u automatische correctiesoftware nodig hebt, kunt u veel op internet vinden, de meest populaire is het IK Multimedia ARC-2-systeem. Gratis oplossing is de MathAudio Room EQ VST / AU en Foobar2000 plug-in. Gratis download hier: http://mathaudio.com/

Laten we de details bekijken

De luisterruimte van uw thuisstudio vergemakkelijkt uw taak al omdat u niet overal in de kamer goed geluid hoeft te maken. Het is voldoende om goed geluid te krijgen op de plaats waar u zit terwijl u mixt. Dat heft de last van je schouders op omdat het veel gemakkelijker zal zijn.

kamerakoestiek

Neem als eerste stap waar wat u hebt geleerd over de juiste positionering van monitoren en installeer ze daar waar deze optimaal is.

Dit is essentieel voor het luisteren naar muziek van hoge kwaliteit.

Hoewel de meningen verschillen, is het gepast om de luidsprekers van de omgeving los te maken met een soort trillingsabsorberende oplossing.EEN granieten plaat als voet is hiervoor zeer geschikt. Plaats de meubels, tapijten en gordijnen indien mogelijk symmetrisch verdeeld in de rechter- en linkerzijde om schade aan het stereobeeld te voorkomen. (Het heeft geen zin om akoestische problemen in een lege ruimte te behandelen als deze na de inrichting verandert).

Je kunt daarvoor ook de guerrilla-methode gebruiken.

Als de kamer een harde vloer heeft, is het zeker erg handig om als eerste stap een tapijt onder je bureau en stoel te leggen. Houd de ramen en deuren ondertussen gesloten omdat ze extra ruimte geven aan de kamer, waardoor de akoestiek aanzienlijk wordt beïnvloed.

Als uw kamer erg klein is (2×2 of kleiner) en deuren (deur) heeft die symmetrisch ten opzichte van de kamer zijn geplaatst, kunt u proberen de deuren open te houden om zo de akoeschtische ruimte te vergroten, wat zeker gunstig is om een goede akoestiek te bereiken.

Als u overweegt betere resultaten te behalen met gesloten deuren, moet u deze alleen gesloten houden wanneer u belangrijke mixbeslissingen neemt. De mooie uitstraling van de studio moet het minst belangrijke aspect zijn voor een goede geluidstechnicus.

Demping van de reflecties

reflectie van kamerakoestiek

Omdat ons doel is om alleen de geluidsgolven uit de luidspreker te horen (groene pijlen), is het eerste en belangrijkste element van het verbeteren van de ruimteakoestiek het voorkomen van vroege reflecties en echo’s (rode pijlen aan de linkerkant).

In het geval van een thuisstudio kunnen we hiervoor hun demping overwegen, we kunnen hiermee uitstekende resultaten bereiken. Je kunt op de foto zien dat het dempende materiaal dat op het juiste punt is geplaatst (gele rechthoek op de rechterwand) de indirecte geluidsgolven absorbeert en niet wordt gereflecteerd in de richting van ons oor. (Althans niet in dezelfde mate)

Primaire reflecties komen niet alleen van de zijwanden maar van elk oppervlak.

Als de zijwand bijvoorbeeld verder is dan het plafond, komen de vroege echo’s eerder daar vandaan. Natuurlijk moeten ze ook worden gedempt, maar omdat het directionele gehoor horizontaal beter is dan verticaal, dempen we eerst de reflecties aan de rechter- en linkerkant.

Vroege reflecties komen ook van ons bureau en van de mengplank omdat deze het dichtst bij ons en bij de luidsprekers zijn geplaatst. We kunnen deze alleen voorkomen door het meubilair en de apparaten op de juiste manier te plaatsen.

Het heeft geen zin om alle gereflecteerde geluiden volledig te absorberen, omdat we een zogenaamde anechoïsche kamer bereiken die niet geschikt is voor het luisteren naar muziekopnames. U kunt de meetmethode en de waarde van de standaard nagalmtijd (RT60) berekenen uit de grootte van onze kamer.
Natuurlijk moeten we voor beide zijden demping toepassen, op de foto hierboven wordt deze alleen aan de rechterkant geplaatst om het verschil aan te tonen.

Poreuze absorberende materialen:

De akoestische problemen op midden / hoge frequenties behoren tot de reflecties – zoals we al weten – dus moeten we de snelheid hier verminderen. We kunnen dit beheren door de deeltjes om te leiden naar een manier waarop ze het grootste aantal muren raken zonder dat ze van richting veranderen.

Zoals de buisvormige formaties waar ze doorheen moeten. Daarom zullen, als we het geluid in een dergelijk materiaal leiden, de deeltjes die tussen de vezels van het materiaal bewegen en de vezels continu raken, hun kinetische energie verliezen, vertragen en stoppen.

Algemeen geluidsabsorberend vermogen van het akoestische schuim met open cellen

10 cm dik, direct op een harde muur gemonteerd Effectief bij frequenties boven 600Hz
5 cm dik gemonteerd direct op een harde muur Effectief bij frequenties boven 1000Hz

De geluidsabsorberende panelen gemaakt door Perfect Acoustic zijn aanzienlijk effectiever in het verslaan van de lage frequenties dan de lichtspecifieke gewichtsproducten aangeboden door andere producenten. Bijvoorbeeld, een paneel van 10 cm uitgerust met akoestische wol en geplaatst op 10 cm van de muur is bijna gelijk aan het dempende effect van een akoestisch paneel van 20 cm direct op de muur gemonteerd.

De verklaring voor dit fenomeen is dat de geluidsgolven die uit het dempingspaneel aan de achterkant komen, gereflecteerd worden door de muur vanaf waar ze weer door het dempingspaneel moeten gaan, dus de afstand die ze in het materiaal hebben uitgevoerd verdubbelt.

Het is nuttig om te weten dat de dichtheid van het voeringmateriaal niet alleen zijn absorberende maar ook zijn reflecterende vermogen bepaalt.

De zware en dichte materialen (70-90 kg / m3) absorberen de lagere frequenties goed, maar kunnen de hogere frequenties weerkaatsen. Dat is de reden waarom schuim, piepschuim xps, etc. niet in staat zijn om lage frequenties te dempen.

Het absorberend vermogen bij materialen die dichter zijn dan 48 kg / m3 neemt af naar de hoge frequenties.

Het is belangrijk om te weten dat het schuim, het gordijn, het tapijt, enz. en de akoestische panelen gemaakt van dun, poreus materiaal geen bastraps zijn omdat veel dikker, dus zwaarder voeringmateriaal voor hen benodigd is, wat onpraktisch is in kleine ruimtes.

Verder is het belangrijk om te weten dat hoewel dit akoestische isolatiematerialen zijn, we het geluid dat de kamer verlaat of binnenkomt niet aanzienlijk kunnen verminderen door het gebruik ervan. Ze zijn alleen in staat om de hoeveelheid gereflecteerd geluid te verminderen, daarom moeten we een andere oplossing toepassen als we een akoestisch geïsoleerde kamer willen creëren, b.v. voor ongestoorde opnames.

ruimteakoestiekontwerp met akoestische absorbers
ruimteakoestiekontwerp met akoestische absorbers

Ik wil geen dempingsunit bouwen of kopen …

Helaas moeten we accepteren dat de slechte akoestische omgeving de muziek doodt.

Het eerste reflectiepunt vinden:

Het is praktisch om de akoestische panelen op standaards te plaatsen, zodat we ze gemakkelijker binnen de studio kunnen verplaatsen als we op zoek zijn naar hun optimale positie met onze guerrilla-methode. akoestische panelen die op voeten staan, zijn vooral praktisch in thuisstudio’s waar de kamer niet alleen als opnamestudio functioneert.

In dergelijke gevallen kunnen we de eenheden die ons in de weg staan bedekken opbergen en vervangen – bijv. voor de deur of het raam – alleen wanneer we muziek mixen of luisteren. Een ander voordeel van de units op standaards is dat we ze verder van de muur kunnen installeren, omdat ze daar – zoals we al weten – efficiënter zijn dan direct op de muur geplaatst.

Vind het primaire reflectiepunt
Vind het primaire reflectiepunt

We kunnen het eerste reflectiepunt met deze link berekenen, maar we kunnen het gemakkelijk zelf bepalen. Pas een van de populaire guerrilla-methoden toe, de spiegeltruc!
Ga voor de juiste gepositioneerde en geïnstalleerde luidsprekers in de gewenste luisterpositie zitten om aan de top van de gelijkbenige driehoek te staan die bestaat uit de luidsprekers en uw hoofd.
Je guerrillamaat plaatst een spiegel tegen de muur in de hoogte van de luidspreker en loopt naar je toe terwijl je hem continu op de muur laat glijden.

Het moment dat u de luidspreker in de spiegel waarneemt, is de positie van de eerste reflectie. Dit geldt voor beide luidsprekers.

Vind het primaire reflectiepunt
Vind het primaire reflectiepunt

Markeer dit punt en plaats daar een middelgroot absorberend paneel. 1x1m is meer dan genoeg, we hebben geen langere afstand nodig. Als u een kleinere ruimte heeft, moet het midden van het paneel zich op hetzelfde niveau bevinden als uw oren en samenvallen met het gemarkeerde punt. Breng hetzelfde aan voor de muur aan de andere kant!
Je kunt dit proces op video bekijken in Studio Rescue van RODE Microphones.

kamerakoestiekreflexie (2)

Vroege echo’s kunnen niet alleen afkomstig zijn van de zijwanden, maar ook van de achterwand en het plafond

Naast de eerste reflecties op de zijmuur moet je ook het gedeelte van het plafond boven je hoofd voorzien van absorptie materiaal. Daarvoor kunt u dezelfde oplossing gebruiken als voor de zijwand.

Kortom, u plaatst het dempingspaneel halverwege tussen de luispreker en uw luisterpositie aan het plafond. Als uw paneel niet groot genoeg is, moet u het kleinere paneel verplaatsen naar het punt waar het beste klinkt, met behulp van de guerrilla-methode.

Zoals in het geval van zijwandpanelen geldt hier ook dat u het niet rechtstreeks aan het plafond moet bevestigen, maar een luchtspleet van 10-20 cm tussen de dempende panelen en het plafond moet laten. Als u een dempingspaneel van 20 cm of dikker aan het plafond bevestigt, is het raadzaam om het diagonaal in de hoek te installeren, omdat u hierdoor ook de lagere frequenties enigszins kunt verminderen. Zorg ervoor dat de units die aan het plafond zijn geïnstalleerd goed worden bevestigd om te voorkomen dat ze op uw hoofd of op de apparatuur vallen!

Volg dezelfde bekende methoden ook op de achterwand.

Als er slechts een beperkt aantal dempende panelen beschikbaar is, installeer het dan in lijn met de luidsprekers in het niveau op oorhoogte aan zowel de rechter- als de linkerzijde. Als u voldoende aantal panelen heeft, kunt u zelfs de hele achterwand bedekken.
Pas op dat u niet alle muren in de kamer voor 100% akoestisch bedekt, omdat u dan een kamer krijgt met een saai, doosachtig geluid.

Installeer alleen het aantal dempende panelen dat de defecten vermindert! Als het te dof klinkt, probeer dan de dempingseenheden asymmetrisch op de tegenoverliggende muren te plaatsen. Dat betekent dat als er aan één zijde een dempingspaneel is, er geen aan de andere zijde wordt geplaatst, daar tegenover! Gebruik daarom liever panelen met een kleiner oppervlak.

 Acoustic diffusers 

Pyramid acoustic diffuser (3)
Pyramid acoustic diffuser (3)

Naast de absorptie van geluidsgolven is het andere mogelijke element dat de akoestiek verbetert de zogenaamde akoestische diffuser. Het absorbeert niet maar verspreidt de verpletterende sterke geluidsgolven in verschillende kleinere eenheden zwakkere . We gebruiken ze vooral als we de illusie van een grotere kamer willen geven in vergelijking met onze bestaande kamer.

We kunnen de zogenaamde AIR – luchtigheid – toevoegen aan onze anders kleine kamer door deze diffusers te gebruiken. Alleen verbeelding beperkt de zelfgemaakte akoestische diffusors, maar het is belangrijk om te weten dat u nauwkeurige berekeningen moet uitvoeren om de perfecte oplossing te bereiken, omdat de onjuiste verstrooiing de akoestiek van een kamer eerder verslechtert.

Deze onjuiste verstrooiing bestaat in alle gemiddelde thuisstudio’s, dus denk niet dat een onjuist geplande en gemeten akoestische diffuser wonderen zal verrichten wanneer daar geïnstalleerd!
Het is goed om te weten dat een echte diffuser zijn werk alleen goed kan uitvoeren – dat wil zeggen om een ​​echte diffuser-ruimte te creëren – als aan alle volgende voorwaarden is voldaan vóór de installatie:

  • Lineaire frequentierespons (+/- 2dB verschil)
  • De nagalmtijd is bijna hetzelfde in de gehele bandbreedte
  • De nagalmtijd is hetzelfde in elk deel van de kamer
  • Reflecties zijn hetzelfde in elk deel van de kamer

De 99,9% van de gemiddelde huiskamers voldoen alleen aan deze criteria na het installeren van akoestische demping van de juiste hoeveelheid en kwaliteit.

Categorieën: Tutorial