Klipsch R-620F vloerstaande luidspreker review

Klipsch R-620f torenluidspreker

Het Amerikaanse bedrijf werd in 1946 opgericht door Paul W. Klipsch in de Verenigde Staten, Arkansas. Het exterieurontwerp van de Klipsch R-620F vloerstaande luidspreker is bijgewerkt en aantrekkelijker in vergelijking met eerdere modellen. Het is ook uitstekend geschikt voor thuisbioscoopsystemen en stereoapparatuur.

Ontwerp

De tweeënhalve basreflexluidspreker heeft een strakke, ietwat industriële uitstraling, wat er erg goed bij past. De zwarte, verijdelde MDF-luidsprekerbox heeft een licht donkergrijze kleur gekregen en een magnetische afdekzijde kan naar wens op het voorpaneel worden geplaatst. De goedkope, kunststof voetstukken zijn niet verstelbaar, maar zien er goed uit, door de speaker iets naar achteren te kantelen, past hij de verstrooiingshoek precies aan de luisterpositie aan.

K-620f-achterzijde

Op de achterkant zit ook een donkergrijze folie. De vierkante Tractrix reflextrechter zorgt voor de luchtstroom, waaronder een kabelaansluiting, enkel enkele bekabeling is mogelijk. De rode en zwarte plastic klemmen doen hun werk goed.

Klipsch 620 luidsprekers

De Tractix trechter LTS (Linear Travel Suspension) tweeter heeft een lineaire ophanging, de magneet erachter is dun en klein, en het stijve IMG (Injection Molded Graphite) kopergecoate diafragma met diep in het midden uitstralend paar heeft al een grotere magneet gekregen. De binnenkant van de speaker heeft vrij stevige beugels die de stevigheid vergroten. Hij weegt 18,6 kg.

Geluid

Klipsch’s Reference (R) serie luidspreker heeft een gevoeligheid van 96 dB, een impedantie van 8 Ohm, een frequentieoverdracht van 38 Hz-21 kHz, een crossover frequentie van 2000 Hz. Het wordt aanbevolen om hem minimaal 40-50 centimeter van de muur te plaatsen om de verwachte full body bas te krijgen.

Tijdens de test hebben we het Klipsch-luidsprekerpaar gekoppeld aan een Marantz SR6014-versterker. De locatie was een woonkamer van ongeveer 25 vierkante meter waar de akoestische omstandigheden onvoldoende waren. Akoestische metingen werden uitgevoerd en op basis van de verkregen resultaten hebben we de eigenaren aanbevolen om geluidsabsorberende panelen en diffusorelementen op de wanden en het plafond te plaatsen om het ideale geluid te bereiken. De vrij grote raamoppervlakken (grote ramen en glazen openslaande deuren) reflecteren de geluiden en creëren onaangename echo’s, dus geluiddichte gordijnen zijn ook nodig. Hoeveel we ook uitgeven aan audio- en hifi-apparatuur, als we nalaten de akoestiek te verbeteren, verwacht dan geen perfect geluid. Hoewel sommige kamerversterkers enige verbetering kunnen bereiken, zijn deze equalizerprogramma’s alleen de moeite waard bij een optimale akoestiek.

We hebben ook geluisterd naar de prestaties van Klipsch-luidsprekers in verschillende muziekstijlen. Eerst kozen we voor een elektronische stijl, we lanceerden het gezamenlijke nummer Martin Garrix – Blasterjaxx & Hardwell, Big Room Nevers Dies. We hadden een detailrijk geluid, de hoge tonen leken soms iets te levendig. We ervaarden een goede dynamiek, een alomvattend, helder en luchtig geluidsbeeld.

Een taaier genre volgde. We luisterden naar Metallica: Unforgiven. De hardere stijl bleek een behoorlijk grote hap te zijn voor de R-620, tenminste als het om hoge tonen gaat, omdat het nog opvallender maakte dat de hoge tonen opdringerig, verwarrend klonken. Maar het is misschien alleen aan onze eigen toehoorders met snelle oren verschenen.

Bijna tegelijkertijd met het testen van de R-620F, vroeg een kennis van ons om een ​​paar tests met de Klipsch R-820F-luidspreker thuis. Hierdoor kunnen we de twee modellen van het merk met elkaar vergelijken. We vonden niet al te veel verschil in ontwerp en prestaties, hoewel we de R-820-F-luidsprekers konden uitproberen in een optimaal klinkende kamer met decoratieve geprinte geluidsabsorberende panelen aan de muren, die, aangezien eigenaren geliefden zijn van reizen, vanuit grote steden over de hele wereld. afbeeldingen worden gemaakt.

Voorpaneelelementen van de diffusor werden op de muren achter de luidsprekers geplaatst en in de twee hoeken werden bass traps geplaatst. We kunnen dus een iets beter geluid melden, hoewel de hardere rockmuziek ook in dit geval werd gekenmerkt door te scherpe hoge tonen. Zowel scherpte als stereobeeld voldeden niet aan onze verwachtingen, en detail en resolutie konden beter. Kunststofzolen op beide modellen dempen trillingen effectief. Aan de andere kant weegt de R-820F veel meer dan de R-620F, 24,5 kg, waardoor hij moeilijk te verplaatsen is. Het heeft een gevoeligheid van 97 decibel, een nominaal vermogen van 15 watt, wat 50 watt meer is dan dat van de R-620F, en een maximaal muziekvermogen van 600 watt, wat 200 watt meer is dan zijn kleinere broer of zus. Omdat we geen significante verbetering in kwaliteit of prestatie in ontwerp of geluid zagen (hoewel het ontwerp ons aanspreekt), stemmen we liever op de R-620F vanwege zijn zware gewicht.

Conclusie

Van het geluid van de Klipsch-luidspreker kan worden gezegd dat het een gedetailleerde, schone en luchtige ervaring biedt, het stereopodium is nauwkeurig maar de breedte is beperkt. Vanwege het compacte formaat raden we hem ook aan voor kleinere ruimtes. Een goede versterker is absoluut nodig om het geluid warmer en zachter te maken. Nadelen zijn dat het maar in één kleur verkrijgbaar is, niet alle muziekstijlen aankan en het interieur niet gedegen genoeg is. Waarschijnlijk hebben de ongunstige akoestische omstandigheden er ook toe bijgedragen dat we de fouten van de luidsprekers zo stevig hoorden, dus het belang van akoestische behandeling kan niet genoeg benadrukt worden! Echo en staande golven verminderen de prestatie van de luidsprekers aanzienlijk. We zijn tevreden met de buitenkant van de luidspreker, het compacte formaat kan als positief worden beschouwd, evenals de prijs.